Healthy summer breakfast: overnight oatmeal & banana bread granola recipes 

Na mijn mening te verspreiden over diëten en mijn tips om gewoon gezonder te leven, vond ik het wel tijd om nog eens receptjes te delen. Zoals je misschien wel weet, is ontbijten ontzettend belangrijk. Het is niet alleen fijn om je dag te beginnen met een kom lekker eten voor je neus, het zet je verbranding meteen aan het werk en geeft je energie om aan de dag te beginnen. Smoothie bowls en dergelijke zijn erg lekker maar soms heb je geen zin om tijd te stoppen in het ontbijt. Bovendien is het in de zomer (als het weer meewerkt) te warm om havermoutpap te koken. Gelukkig toon ik vandaag 2 ontbijtjes die lekker fris smaken en bovendien makkelijk en snel klaar te maken zijn! 

Overnight chocolate oats

Dit is 1 van mijn favoriete ontbijtjes! Het vult net zo goed als de klassieke havermoutpap maar is ’s ochtends sneller klaar, is frisser (en dus aangenamer op warme dagen) én kun je meenemen! Je kunt het gewoontjes houden, wat ook yummy is, maar ik doe er graag een beetje raw cacao of speculaaskruiden bij. 

Wat je nodig hebt
  • 1/2 cup of 45gr havermout
  • 1 cup of 240ml sojamelk*
  • 1 theelepeltje pure cacaopoeder zoals deze van body&fit of je koopt ‘m verpakkingsvrij natuurlijk 😉
  • eventueel een theelepel chiazaden
  • handje gemengde noten
  • fruit! Ik gebruik het liefst (een halve) banaan, aardbeien, frambozen, bosbessen en mango.
Zo makkelijk is het

De avond van tevoren meng je in je ontbijtkom de havermout en de chiazaadjes met de cacao en vervolgens met de melk. Ik doe de noten er op dit moment al bij maar dit kun je ook ’s ochtends doen. Zet het zo in de koelkast, met een deksel of met een stukje plastic folie eroverheen. (In dat laatste geval hergebruik je die folie later, ahja)

De volgende ochtend voeg je de toppings toe die jij erbij wilt. Voor mij is dat fruit, pindakaas of amandelpasta en misschien wat pompoenpitten. Oh, en kaneel natuurlijk, op banaan hoort kaneel. Smakelijk!


Banana Bread Granola 

Ja hoor, granola die ruikt en smaakt zoals bananenbrood! Yummm! Het was al een hele tijd geleden dat ik nog muesli of cornflakes met melk at. Op een bepaald moment wou ik dat alleen nog maar met drinkyoghurt. Daarna begon de verslaving aan havermoutpap en bananenijs. Nu ik sojamelk zo ongelooflijk lekker vind (en amandel- en hazelnootmelk), wou ik het toch weer eens proberen. Maar dan met zelfgemaakte granola! 

Dit heb je nodig
  • 1+1/2 cup of 135gr havervlokken
  • Handje walnoten
  • Handje pecannoten
  • Eetlepel lijnzaad
  • Eetlepel pompoenpitten
  • Kaneel naar smaak
  • Kokosbloesemsuiker**
  • Een halve zeer rijpe banaan
  • 2 eetlepels of 30ml kokosolie
  • 3 eetlepels of 40ml kokosbloesemsiroop/agave/ahorn/honing
Wat je moet doen
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.
  2. Meng de havervlokken, noten, lijnzaad, pitten, kaneel en suiker door elkaar.
  3. Meng de (gesmolten!) kokosolie en kokosbloesemsiroop. Voeg daar de geplette halve banaan aan toe.
  4. Meng de vloeibare ingrediënten nu met de droge. Zorg dat alles bedekt is.
  5. Leg dit op een bakpapier op zo’n manier dat het gelijk verspreid ligt. Extra tip: om clusters (grotere brokken dus) te creëeren druk je met de achterkant van een koffiemok of een drinkglas op het mengsel.
  6. Dit zet je nu voor 20 minuten*** in de oven. Vergeet niet na de eerste 10 minuten alles eens om te roeren.

Je bewaart de granola best in een doosje of glazen pot in de koelkast. Wanneer ik een kommetje als dit klaarmaak, neem ik 1/2 cup (cups aanschaffen = game changer!) van de granola en een handje van mijn favoriete muesli van Content. Je zou dus ook gewoon meer van de granola kunnen nemen. Vervolgens giet ik er sojamelk overheen en doe ik er het fruit, eventueel wat amandelnoten en chiazaadjes bij.

Dit zijn mijn favoriete zomerse ontbijtjes voor wanneer ik wil dat het ontbijt goed vult (vooral de overnight oats) of wanneer ik geen zin heb in gerommel met de blender. Ik zie mezelf ze echter het hele jaar rond eten, zo lekker! Je kunt met deze recepten zelf nog creatief aan de slag gaan, altijd fijn.

Ga jij er eentje of misschien ze allebei uitproberen? Wat is jouw favoriete ontbijt momenteel?

*ik gebruik het liefst sojamelk maar jij gebruikt de melk van jouw keuze natuurlijk. Voor de havermout gebruik ik meestal 1/2 cup melk en 1/2 water 🙂

**kokosbloesemsuiker vind je bij Body&fit of Action voor een schappelijke prijs, maar je kunt eender welke (bruine) suiker gebruiken

***iedere oven is anders dus houd de granola goed in het oog. Lichtbruine vlokken zijn perfect! Tja, zolang je maar niets verbrand eet 😉

Liefs, Stefanie

6 gedachtes over “Healthy summer breakfast: overnight oatmeal & banana bread granola recipes 

Geef een reactie

