The anti-diet blogpost: why I think maintaining a healthy lifestyle is better for you 

Ik heb een hekel aan diëten. There, I said it. Ik begrijp het niet helemaal wanneer mensen weinig koolhydraten willen eten. Wat dacht je van complexe koolhydraten (volkoren producten etc.)? Koolhydraten geven toch net energie? Of mensen die denken hun lichaam een plezier te doen door weinig te eten. Opnieuw: doei energie. Wat ik niet begrijp, mag je me uitleggen. Ik wil altijd luisteren en proberen te begrijpen. Wat ik met dit artikel wil zeggen is dat ik dikwijls wens voor een moment waarop iedereen beseft: hé ik eet om mijn lichaam te doen functioneren…

Ik kijk uit naar het moment dat mensen een stukje brood niet meer laten liggen omdat ze denken “ai nee, slecht voor me, krijg ik zeker een dikke buik van” maar omdat ze voelen dat ze genoeg gegeten hebben. Of het omgekeerde. Een extra schep pasta eten omdat je nog niet genoeg gegeten hebt. Luisteren naar je lichaam. 

Ik ben verre van een expert, ik kan alleen spreken uit ervaring. Zelf heb ik gemerkt en sindsdien probeer ik iedereen die het wilt horen ervan te overtuigen dat een gezonde levensstijl je meer zal opleveren dan een zoveelste dieet. Wat is dat zelfs diëten? Het leven is toch veel te kort om jezelf restricties op te leggen, jezelf dingen te ontzeggen? Het kan best zijn dat er uitzonderingen bestaan maar ik zie diëten als het aanvallen van je lichaam. Zonde.Karrie Zhu

Tips
  • Denk over jouw lichaam als “het enige lichaam dat je ooit zult hebben”. Draag er zorg voor, niet (alleen) voor je uiterlijk maar vooral voor jouw gezondheid. Jouw lichaam is geen vuilbak maar moet gevoed worden.
  • Je kunt graag en veel eten (hoi!) en tegelijk je lichaam voeden in plaats van vullen (voeden in plaats van vullen is het motto van Rens Kroes, fangirl is weer aanwezig) Hoe dan? Simpel, eet veel als je daar zin in hebt of het nodig hebt maar eet gezond.
  • Alles met mate! Dit vind ik heel belangrijk. Ik zou een heel artikel kunnen wijden aan het gevaar van “alleen maar gezond eten”. Heb je een hele dag gezond -naar jouw eigen normen, eten waardoor jij je goed voelt- gegeten en heb je nu zin in een stukje chocolade bij de thee? Gewoon doen! Je gezonde levensstijl zal er niet door naar de vaantjes zijn en je weegt morgen niet 2 kilo meer dan vandaag, beloofd! Ook een familiefeest met veel te veel eten, zal er niet voor zorgen dat je de volgende dag weer van 0 af aan moet herbeginnen. De volgende dag ga je gewoon weer gezond eten. Op deze manier blijft het ook gezond in je hoofd…
  • Zo’n 6 jaar geleden at ik nooit ontbijt. Ik kreeg het niet binnen en mijn ouders hadden het opgegeven om me te pushen. Op kamp (6 zomers geleden dus) at ik wel ontbijt en sindsdien kan ik niet meer zonder. Waar ik naartoe wil is dat ik denk dat je ontbijten kunt aanleren. Ik begon ook met een klein ontbijt en ondertussen sleur ik mijn vriendinnen na een sleep over uit hun bed om te gaan ontbijten. Als je het mij vraagt is de stelling dat ontbijt je verbranding een boost geeft geen fabeltje 🙂
  • Leer het aan om te eten wanneer je honger hebt. Een knorrende maag is een maag die jou probeert te vertellen dat er best nog wel een stuk fruit bij kan of dat het tijd is om te lunchen.
  • Ik zweer bij tussendoortjes, gezonde tussendoortjes die jouw metabolisme aan het werk houden en waardoor je genoeg energie hebt om alles te doen wat je wilt doen.
  • Het grote “maar ik haat sporten” moest ik toch ook nog even vermelden. Wat ik kan aanraden is zoeken naar een vorm van beweging die jij fijn vindt. (Klinkt veel te logisch eigenlijk) Voor mij is dat dansen, dit doe ik 2x per week 1 uur en een kwartier. Daarnaast verplaats ik me iedere dag per fiets. Af en toe vind ik het leuk om iets extra te doen (lopen, zwemmen, een YouTube work-out,…). Gewoonlijk doe ik thuis iedere dag een aantal squats en buikspieroefeningen. Als ik er zin in heb, hihi 🙂 Dwing jezelf niet maar leer ervan te genieten. Of zorg er gewoon voor dat je niet enkel zit maar neem eens een extra trap of ga eens ergens te voet naartoe, maak een wandeling met iemand die je graag ziet,…

Chris Breitigan

Maar hé, wat jij eet laat ik helemaal aan jou over. Beloof me alleen dat je nooit meer op dieet gaat maar gezond zult leven op het moment dat je verandering wilt brengen in je eetgewoontes of aan je gezondheid of je lichaam wilt werken. Deal?

Wees gewoon lief voor jezelf! Streef naar gezond en fit zijn, niet naar slank of mager. Of eet whatever the f you want maar doe gewoon niet aan diëten, dat is mijn mening 😉

Sincerely yours, Stefanie

De foto’s in dit artikel vond ik op fancycrave.com
12 gedachtes over “The anti-diet blogpost: why I think maintaining a healthy lifestyle is better for you 

  1. Ik ben het helemaal met je eens! Gezond leven is een stuk beter dan elke keer weer te gaan diëten. Ik vind dit alleen nog best wel moeilijk, dus ik probeer in heel kleine stapjes naar een gezonde levensstijl te gaan. Dit bericht is daar in ieder geval erg inspirerend voor! Xxx

    Like

    1. Ik begrijp helemaal dat je dit moeilijk vindt. Zoiets heeft tijd nodig, geef het dan ook gewoon de tijd die het nodig heeft (goed bezig!) en het wordt vanzelf een gewoonte 🙂 Leuk dat ik jou kan inspireren, alles met mate is de belangrijkste tip xxx

      Liked by 1 persoon

  2. Wat je hier hebt geschreven, is echt werkelijk prachtig! (Een echte eye-opener voor mensen die nog steeds aan het diëten zijn, dat vind ik er zeker van :))! Ik vind ook dat je gewoon moet kunnen eten wanneer je er zelf zin in hebt, daar word je steeds gelukkiger van én dan leer je je lichaam zelfs nog een stuk beter kennen! 🙂 Ik ben voor! 🙂 XXX

    Like

  3. Heel mooi verwoord!!! Volgens mij weten veel mensen niet zo goed wat gezonde voeding is… En al helemaal niet wat een ‘normale’ portie nog is… We zijn veel te verwend! Alle voeding is voor handen, in ieder seizoen, wat je maar wil!!

    Like

Geef een reactie

