Why I think Anna Nooshin is even more amazing after reading On Life

Als trouwe volger op sociale media en fan van haar video’s op YouTube, kon ik het ontstaan van On Life mee volgen. Ik herinner me nog dat ze na het succes van On Top aan haar kijkers vroeg waarover het volgende boek moest gaan. Het werd een persoonlijk boek. In 8 hoofdstukken interviewt Anna Nooshin haar “lievelingsmensen”. Haar beste vriendinnen, vriend, zus, moeder,… Eerlijk gezegd was ik er een beetje ongerust over dat het meer een boek voor haarzelf zou worden (mij niet gelaten) maar dat de lezers er niet echt iets aan zouden hebben. Fout gedacht. Het boek bevat opnieuw goede quotes, tips en levenswijsheden. Anna is een voorbeeld voor mij en hopelijk ook voor veel andere jonge meisjes/vrouwen. Als kind in asielzoekerscentra gewoond en nu een carrière om u tegen te zeggen. Wel, als er iemand is die toont dat je ambitieus mag of zelfs moét zijn en je kansen moet grijpen, is het Anna wel. Vandaar dit lijstje van dingen die je kunt leren uit het boek!

  • Terwijl de meerderheid van haar volgers (laten we dat even veronderstellen) graag het geheim van Anna’s kledingstijl willen kennen, is Anna ervan overtuigd dat ze er zelf nog naar op zoek is, naar die stijl. Voor een admirer als ik, was lezen over de evolutie van haar kledingstijl zeker leuk en interessant!
  • “Ik denk dat dicht bij jezelf staan één van de belangrijkste doelen is in het leven.” & “… hoe meer regels je kunt doorbreken, hoe groter de kans dat een outfit echt ‘jou’ wordt.” (p14)
  • Vervolgens krijg je die lijstjes in de categorie stijl: de ultieme basisgarderobe, tips om een eigen stijl te ontwikkelen (o.a. “negeer trends”) en stijliconen om te volgen op instagram. Alledrie leuke lijstjes!
  • Van haar 2 beste vriendinnen, Mara & Marenne, leren we onder meer dat Anna nogal impulsief en  verslavingsgevoelig is. Verder vond ik in dit hoofdstuk het besef belangrijk dat de band met deze 2 vrouwen na al die jaren nog het sterkst bleef. Ookal ging ze met een andere vriendin op wereldreis en op stage in New York. Dat vind ik prachtig 🙂

 

  • “Je schoonheid wordt bepaald door hoe goed jij je vanbinnen voelt. Je kunt nog zoveel make-up op hebben,…” (p59)
  • Met haar vaste visagiste Amanda Rijff, bespreekt Anna het onderwerp make-up. Naast het lijstje van ultieme beautyips, leerde ik ook de kleur lippenstift die iedereen staat: peachy rose. Challenge accepted. 
  • “Alleen onvolmaakte liefde kan romantisch zijn.” Een geniale uitspraak en de titel van het hoofdstuk met haar vriend Danny. Een relatie die al 11 jaar standhoudt, over universiteit, een wereldreis, een stage in New York en alles heen: ze zijn een voorbeeld. Een mooi lesje in de liefde!
  • Ik vind het best bewonderenswaardig dat ze aan hem durft te vragen wat haar slechtste eigenschap is. Ze hoorde het, typte het uit, deelt het met iedereen die het wilt lezen. Sterk…
  • 1 van de eerste, al dan niet hét eerste, wat je ziet aan Anna, zijn haar haren! Wat een bos, wat een kleur etc etc. Samen met Floor Kleyne probeert ze de shampoo-gate (begrijp je waarschijnlijk als je Anna volgt) te doorbreken. 
  • “Een soort intense verliefdheid die je gewoon kunt opwekken wanneer je er behoefte aan hebt.” (p106) Zo omschrijft Anna reizen. Tijdens het lezen van het hoofdstuk over dat onderwerp, was het moeilijk om niet constant ja te knikken. Reizen met vriendinnen heeft iets magisch en de gedachte “wat bijzonder dat ik dit mag zien” (p111) is dan (en tijdens iedere reis eigenlijk) alomtegenwoordig.
  • Verder gaat het nog over sparen voor je droomreis en over alleen reizen. Misschien was dit wel mijn favoriete hoofdstuk ja 😉
  • Het hoofdstuk met haar zus, begint Anna met ‘een uiteenzetting’ over volwassen worden en dingen waar ze als 28-jarige eigenlijk nog altijd niet goed in is. Die zussenband is prachtig om te lezen. Ik ken ‘m zelf niet, dat maakte het extra bijzonder.
  • De moeder-dochter band daarentegen ken ik maar al te goed! Dat dit de eerste keer was dat ze haar moeder vroeg waarom ze vanuit Iran naar Nederland vluchtte met 2 kleine kinderen en hoe ze daar toen en nu over dacht/denkt, is nog een bijzonderheid aan dit boek. Anders dan je zou verwachten, is het geen zwaar hoofdstuk geworden.

Kortom, als je Anna volgt of benieuwd bent geworden door de aangehaalde onderwerpen, dan is On Life zeker een aanrader. Op bol.com kun je het boek kopen voor 15 euro.

Voor mezelf besluit ik dat Anna Nooshin ontmoeten op mijn bucket list staat en dat jezelf afvragen “what would Anna do?” nog niet zo dom is. Impulsief ben ik toch al en dat vind ik geen nadeel…

Vind jij zulke boeken enkel interessant als je de schrijfster volgt/kent?

Liefs, Stefanie

instagram ◊ twitter ◊ bloglovin ◊ facebook

2 gedachtes over “Why I think Anna Nooshin is even more amazing after reading On Life

  1. Ik volg Anna Nooshin ook al een tijd op social media en ook ik vind haar nóg leuker en inspirerender naar het lezen van haar boek. Haar eerste boek heb ik niet, maar die wil ik wel binnenkort gaan kopen!! De manier hoe ze in het leven staat, over dingen denkt en haar kledingstijl inspireert mij heel erg! Leuk geschreven!

    Like

Geef een reactie

