Vragen van een 20-jarige aan haar toekomstige, 40-jarige zelf

Het idee voor dit artikel zat al even -ahum, sinds oktober- in mijn hoofd. Maar morgen, 20 juni, verjaar ik en stap ik op een nieuwe tram. Tram 2 zoals ze dat dan zeggen. Niet langer een tiener. 20 JAAR. Zo lang is het morgen al geleden dat mama me op de wereld zette. Een goed herkenbare baby met nogal volumineus en pikzwart haar destijds, haha 🙂 Die baby had geen idee dat ze 20 jaar later al 20 maanden (’t is hier wel leuk met al die 20’jes) zou samen zijn met het liefste vriendje, politieke wetenschappen zou studeren, in bloggen een verschrikkelijk toffe hobby zou gevonden hebben etc etc. Die baby wist niet veel maar wat weet ik nu eigenlijk? Wat weet ik nu over mijn leven als 40-jarige? Niet veel, om niet te zeggen niets. Ik kan alleen maar hopen. En dromen. En vragen stellen. Ik dacht na over wat ik later wil bereiken en andere dingen waarover ik wel eens zit na te denken. Dat resulteerde in deze vragen van een 20-jarige aan haar 40-jarige zelf…

Privé
  • Bleven je schoolvriendinnen in je leven? De vraag die begon te spelen in het zesde middelbaar lijkt me zo eentje waarvan je het antwoord gewoon moet afwachten. Maar hoe het er nu naar uitziet, weet ik eigenlijk verdomd goed dat ik vriendinnen voor het leven heb. Hihi
  • Ben je traditioneel getrouwd? Met traditioneel bedoel ik, burgerlijk én voor de kerk. Allemaal mooi zo’n kerkdienst maar hoe zal het staan met ons geloof (en vertrouwen in de katholieke kerk) als het zover is? Gaan we het het geld waard vinden om de zegen te krijgen van een priester? Ik ben nog vrij onverschillig, maar eerlijk, meestal is het voor de show en dat kan ik echt niet hebben.
  • Zouden je kinderen jou omschrijven als een zorgzame, betrokken, rechtvaardige moeder? Ik moet niet per se de beste vriendin zijn maar wel de lachende knuffelmama. Geen vertroetel mama maar eentje die op tijd op haar strepen staat, nee durft te zeggen en zegt “tja, vallen, opstaan en weer verder”.
  • Heb je gekozen voor carrière of het gezin? Vond je misschien de perfecte balans? Er zijn dagen waarop ik denk: eerst carrière en dan een kind. Maar aan dit tempo, al die jaren studie die eerst moeten voltooid worden en de starterslonen die eerder aan de lage kant zijn… Dan denk ik dat het nog heel lang gaat duren voor ik een wezentje op de wereld durf te zetten. Want 1 ding is zeker: eerst reizen en werken, sparen én dan een kind. Dus ik verkies de balans. Er zijn al talloze vrouwen die een carrière konden uitbouwen terwijl ze jonge kinderen hadden. Je moet niet kiezen, gewoon leren combineren. #girlboss 
  • Heb je afscheid kunnen nemen van dierbaren zoals je dat wou? Ik heb er enorm veel spijt van dat ik geen dag heb kunnen zeggen aan mijn opa. Door zijn plotselinge dood, heb ik nooit meer kunnen zeggen hoe graag ik hem zie. Plotselinge dood is het minst pijnlijk voor degene die gaat, dat dan weer wel. En ik bedoel dus de dierbaren die komen te gaan zijn. Natuurlijk heb ik het allerliefst nog zoveel mogelijk levende dierbaren! 
  • (Wanneer) werd je verlost van perfectionisme en faalangst?
  • Wat had je anders willen aanpakken?
  • Hecht je nog zoveel belang aan gezondheid en verzorgd zijn? Het antwoord zal zeer vermoedelijk ja zijn maar ik vraag me af in welke mate…
  • Hoe is bloggen (voor jou) verder geëvolueerd? Ik lees nu al dingen over ‘vloggen is het nieuwe bloggen’ en dan denk ik “nooooo ik wil schrijven”! Filmpjes zijn leuk maar schrijven is mijn ding. Ik ben benieuwd of ik dit blijf doen. Of het louter een hobby blijft of dat ik er een breder project van maak.
  • Op welke manier denk jij jouw steentje bij te dragen aan een betere wereld? Wat milieu betreft denk ik dat ik tegen dan al lang veganistisch eet en leef, maar dat terzijde 😉 Er zijn echter nog zoveel andere manieren om dat “steentje” bij te dragen. De vraag is dus of en hoe ik mij zal inzetten voor het algemeen belang.
Carrière
  • Hoe en in welke mate heeft feminisme een invloed op jouw leven? Als er iéts is, wat ik echt wil later, carrièregewijs, is het mij inzetten voor gendergelijkheid. Als er over 20 jaar nog steeds gediscussieerd wordt over ‘mannen vs. vrouwen’, dat hokjesdenken, dan hebben we enorm gefaald met onze ‘westerse maatschappij’. En het is niet omdat Hilary Clinton presidentskandidate is, dat het glazen plafond in 1000 geluksscherven is verbrijzeld.  
  • Wat je ook doet, doe je het met plezier?
  • Koos je voor de media, onderzoek, of werk in een organisatie? 
  • Op welke manier doe je iets met je diploma? 
Death_to_stock_Marzocco_Coffee_8Wanderlust
  • Zoeken/zochten jij en Abel het avontuur op zoals jullie planden? Inderdaad, ik ga er schaamteloos vanuit dat 40-jarige Stefanie nog steeds head over heels is voor de 40-jarige Abel. Maar moest dat niet zo zijn (doubt it) sluit dat niet uit dat we zoveel gereisd hebben als we nu plannen. 
  • Ging je met mama naar New York? Ik wil, moet en zal mijn mama ooit bedanken voor alles wat ze voor me doet. Het liefst in de vorm van een reis. Het ultieme doel is financieel sterk genoeg staan om een citytrip naar NYC zo even te gedaan te krijgen 😉
  • Kun je de helft van je wanderlist doorschrappen? PLEASE ZEG JA! The USA, Canada, Japan, Thailand, Zuid-Afrika, Australië, geheel Scandinavië,… Ik hoop echt dat ik tegen dan die plekken bezocht heb. 

Komaan he vrouw, maak me trots! 😉  Het is ook niet alsof ik wakker lig over de toekomst, ik ben gewoon heel benieuwd. Ik ga het echter laten komen zoals het komt. Naast dat je hard kunt werken richting je doelen en trouw moet blijven aan jezelf, heb je de toekomst nu eenmaal niet in de hand. Denk jij ook zoveel na over je toekomst?

Sincerely yours, Stefanie

instagramtwitterbloglovin

11 gedachtes over “Vragen van een 20-jarige aan haar toekomstige, 40-jarige zelf

  1. Hoe fijn is dit wel niet om te lezen! Ik hoop ten volle, dat je op je 40 jaar heel blij zal zijn dat je dit ooit hebt geschreven! (En ik hoop ook zeker en vast dat je een deel van die landen hebt kunnen doorstrepen!) Een fijne verjaardag Stefanie! Xxx

    Like

Geef een reactie

