Listed: feeling insecure versus feeling confident 

Mijn hoofd draait weer overuren en ik vond het tijd om te bedenken wat er nu eigenlijk aan de gang is daarboven. Ik ben tegenwoordig heel veel bezig met hoe goed of slecht ik in mijn vel zit. Lichamelijk gezien ben ik hier al mee bezig sinds zolang ik mij kan herinneren (just an other slachtoffer van de media). Maar zelfzekerheid is meer dan alleen “is mijn buik plat genoeg voor deze jurk?”. Het gaat ook om de houding in je hoofd, ofzoiets. Zelfzeker zijn betekent voor mij ook de moed hebben om te ondernemen. Plannen maken richting je doelen, klein of groot. Me onzeker voelen, voelt aan als een drempel om te durven. Laat dat nu net niet handig zijn wanneer je bijna 20 bent en graag iets van je leven wilt maken… Vandaar een lijstje van dingen die me onzeker maken versus een lijstje van dingen die me moed en kracht geven.

Insecurity

  • om maar meteen met iets te beginnen waar ik niet trots op ben: views & likes. Maar ben ik de enige? Waarschijnlijk niet. De generatie die in de beginnende puberteit botste op volgers, vrienden en duimpjes, ik hoor daar ook bij. En het zou stom zijn om proberen te ontkennen dat cijfertjes me niéts doen. Niet dat ik mijn leven erdoor laat bepalen maar zien dat iets wat jij creëert -of nog erger: waar je hoofd opstaat, niet zo goed scoort, dat steekt. Hé jij daar, niet ontkennen. 
  • stilte… als er een tijdje voorbij gaat zonder iets van bepaalde vriendinnen te horen, is dat niet alleen gek en op een bepaalde manier vervelend, het geeft me geen goed gevoel. Om het uit te leggen met het omgekeerde: veel contact met vriendinnen, geeft me vleugeltjes.
  • mijn eigen gedachten die nooit stoppen! Maar als die er niet waren, was deze blog er misschien niet. Wat dan weer zonde zou zijn van de creativiteit en het plezier dat erin kruipt. Serieus, ik kom te vaak tot de vaststelling dat ik gespannen ben door mezelf. Ik stop dingetjes in mijn hoofd die er helemaal niet zijn. Ik ben een pro in overthinking, mezelf gek maken en spoken zien.
  • lege momenten maken mij onrustig. Dan lijkt er iets te missen en ik zit meteen minder comfortabel in mijn vel. Lege momenten zijn niet alleen momenten waarop er niets gebeurt, maar ook zo van die momenten waarop ik denk “nu had ik iets boeiender of belangrijker kunnen doen”. Laat ik het ‘fear of wasting time‘ noemen. Wat dan ook weer te maken heeft met (opgelegde) tijdsdruk.
  • ruzietjes… “want het is mijn fout”. Die gedachte, dat een dispuutje of misverstand mijn fout is, doet me telkens weer huilen. (Ik ween snel, nota bene.) Het idee dat anderen ontevreden zijn over mij, brr.
  • onbegrip. Niets zo erg als je onbegrepen voelen.

Confidence 

  • complimenten. Vanzelfsprekend denk ik. Al zou ik niet zeggen dat ik heel goed ben in complimentjes ontvangen. *giechel* danku *giechel* Bovenal: het feit dat Abels mama een foto van mij toont aan een collega doet me meer dan de reactie van de collega dat ik een “mooi meisje” ben, ’t is die actie die hier de bovenhand neemt op de woorden.
  • gesprekken, zo van die goede gesprekken waardoor ik verander in een stuiterbal. Omdat mijn gesprekspartner(s) lief zijn, omdat ik excited word van wat we bespreken, door de gezelligheid,… Je snapt het inmiddels wel 😉
  • foto’s waarvan ik vind dat ik er wél leuk opsta. I’m only human. Ik vind mezelf dikwijls niet mooi op een beeld dat iemand anders maakt. Ook in minpuntjes zoeken en zien, ben ik een pro. Maar als het dan wél lukt, tja…
  • een kledingstuk dat past in de maat die ik voor ogen had. Is dat zielig? Of is het het gevolg van een klein trauma door het zwaarder zijn tot 2 jaar geleden? Ik weet alleen dat het me telkens weer een tikje blijer maakt met mijn lichaam.
  • (en de boyfriend  natuurlijk) (en mijn vriendinnen, stuk voor stuk schatjes)
  • het omgekeerde van de lege momenten uit het eerste lijstje.

Ik merkte tijdens het schrijven dat het vooral fysieke dingen zijn die me vleugeltjes geven. Momenten, acties. Hoe zit dat bij jou?

Head in the clouds, feet on the ground.

Sincerely yours, Stefanie

bloglovin ◊ instagram ◊ twitter

8 gedachtes over “Listed: feeling insecure versus feeling confident 

  1. mooi artikel.
    en ook heel herkenbaar.
    best suf eigenlijk hoe we ons druk kunnen maken
    om hoeveel likes een foto zal krijgen of hoeveel duimpjes omhoog
    je krijgt op Facebook. Maar ik heb er ook stiekem last van,
    dat kan ik niet ontkennen.. haha!

    liefs joelle

    Like

  2. ik heb ook echt heel erg lang een periode gehad dat ik me OVERAL druk om kon maken maar nu kan ik het veel meer los laten? (en is het leven ook zo veel leuker haha). Goed artikel!

    Like

  3. Wat een herkenbare dingen! Leuk artikel 🙂 Alleen dat met die maten is niet herkenbaar bij mij, al kan ik me wel voorstellen dat je er blijer van wordt als het gewoon de maat is die je wilde 🙂 Maar elk kledingstuk is toch weer anders, soms valt het klein en lijkt het alsof je opeens een grote maat hebt.. Vooral bij Forever21 is dat zo!

    Like

Geef een reactie

