The power of imperfection

Dinsdagavond, trein richting Gent. Ik installeer me op de trein en krijg gezelschap van een vriendelijke medereiziger. “Wat een volle trein weer.”-“Ja, amaai, ik ben verbaasd dat ik nog kan zitten.” Daarmee dacht ik dat het gesprek was afgelopen. Niet dus. Wat een uur statistiek leren moest worden, werd een uur babbelen met een onbekende landgenoot. En omdat ik goedgezind was en vriendelijk wou zijn, ging ik in op de gespreksstof die hij aanbracht. Zo zei hij ook iets wat me aan het denken zette. “Als je zou denken dat alles al perfect was, zou je je niet zo kunnen inzetten.” Think about it…
EN: A conversation with a stranger on a train. A stranger who made me me think about some things. I love this kind of random meetings! The man told me about the power of imperfection. At least that’s how I decided to name his philosophy. The point is: as long as you recognize the imperfection of things, you stay motivated to work on it & to improve. 

Aangezien ik al geïnstalleerd zat met mijn boek en fluostiften, werd de man -begrijpelijk- nieuwsgierig en vroeg hij naar mijn studie. Politieke wetenschappen antwoorden is altijd een beetje tricky. Mensen denken snel dat ik politica wil worden (niet direct, toch bedankt). Gelukkig zag hij het grotere plaatje en had hij het ook over journalistiek en onderzoeken. Thank God. Ook motiveerde ik mijn keuze met mijn interesse voor de maatschappij. (Of je het nu wilt of niet: alles is politiek.) Dat gezegd zijnde: bij zijn inzicht over imperfectie, gaf hij dan het voorbeeld dat “als ik de maatschappij al perfect vond, ik minder gemotiveerd zou zijn om een studie aan te vatten en vol te houden waarmee ik hopelijk ooit een steentje kan bijdragen”. “Had je daar nog nooit zo over nagedacht?”, vroeg hij. Uhm nee, eigenlijk totaal niet. Maar ik kan me er helemaal in vinden, zoveel is zeker.

Zoals dat gaat bij sommige ontmoetingen, bleef ik hierover nadenken. Zo kwam ik tot het besef dat ik die kracht van imperfectie bijvoorbeeld ook kan toepassen op het dansen. Als ik zou denken dat ik al perfect kan dansen, geen oefening of werken aan techniek meer nodig heb, zou ik dan nog 2 keer per week naar de dansles gaan? Zou ik er dan nog plezier aan beleven? Het lijkt mij niet dat je kunt genieten als er ‘niets meer te leren valt’ en je je staat te ‘vervelen’, toch?

Hetzelfde geldt voor schrijven: hoeveel complimentjes je ook krijgt voor je leuke schrijfstijl, zolang je beseft dat die skill niet perfect is, blijf je zoeken naar verbetering. Bloggen en schriftjes vullen is oefenen en zoals je hier kon zien kocht ik ook een boek over  schrijven in Amsterdam.

Het punt dat ik uiteindelijk wil maken is dat de wetenschap dat er nog te verbeteren valt, motiveert. Zoeken naar hoe het beter kan, is toch net het leuke? Een deel daarvan is leren praten en leren discussiëren met elkaar. Geen enkele mening is perféct, maar je kunt je kennis uitbreiden door met anderen te praten. Over het algemeen vind ik bijleren gewoon heel fijn en daarbij helpt de kracht van imperfectie: zolang je beseft dat het nog beter kan, heb je ook de motivatie om bij te leren.

De behoefte om te blijven verbeteren (doordat je je bewust bent van de imperfectie), als in dichter komen bij wie je wilt zijn, hoe jij wilt leven (op dit moment), kun je zien als een drijfkracht. In plaats van je plat te staren op “niet goed genoeg”, gebruik je imperfectie als het vuur achter je daden.

Heb jij ook wel eens gesprekken met onbekenden waardoor je gaat nadenken?

Liefs, Stefanie

 

7 gedachtes over “The power of imperfection

  1. Wauw! Zo leuk dat je al meteen een gesprek bent aangegaan met een ‘vreemde’, zoiets zou ik dus nooit durven! Maar ik geef je 100% gelijk, niet alles is perfect! Zooo fijn om te lezen! X

    Like

Geef een reactie

