Hoe gaat het met mijn ‘voornemens’ voor 2016?

Al een kwartje van 2016 vloog voorbij. Daarom leek het mij leuk om eens te kijken hoe het gaat met mijn goede ‘gewoontes’ (i.p.v. voornemens) die ik begin dit jaar hier deelde. Hoe gaat het met gezond eten en mijn werk af en toe laten om andere prioriteiten te stellen?

  • “Dit jaar ga ik echt gezond eten en sporten” is al lang geen voornemen meer voor mij. Het is gewoon hoe ik leef. Gezond eten is het lekkerste wat er is, ik fiets en dans en als het ff kan ga ik graag zwemmen (dat zou wel een echte gewoonte mogen worden, want puur genieten) of lopen.
Dat gezond eten kan momenteel wel weer wat beter. Maarja, dit schrijf ik terwijl ik snipverkouden ben (en dus heel erg geniet van chocolade en andere verwennerij) en ik net terug ben van een paar daagjes bij mijn oma… Telt dit dan wel? Hihi 🙂 Nee het is echt nog oké maar toch, kan ook beter. In de voorbije 3 maanden ging ik maar 1 keer zwemmen, jammer dat ik hier niet meer tijd voor maak…
  • Het eerste waar ik aan denk, zeker na de gebeurtenissen van de voorbije week, is dat ik vaker fuck it moet zeggen tegen mijn schoolwerk en naar mijn familie moet gaan.
Progress! Ik werk nog volop aan het leren relativeren van mijn schoolwerk. Ik moet leren beseffen dat dag in dag uit studeren niet nodig én niet gezond is. Familietijd -oftewel tijd doorbrengen met mijn grootouders, was in 2016 al voldoende aanwezig 🙂
  • ik wil de gewoonte hebben om in elke buitenlandse stad die ik bezoek een mooie ring te kopen

Lol fail! De eerste stad was dus Praag maar daar zag ik nu echt geen enkele ring (of ander juweel) waarvan ik dacht “dit zal me doen denken aan hoe mooi deze stad is”. Dit idee voer ik bij deze gewoon af haha…

  • De gewoonte om mijn leerstof goed bij te houden, is er eentje dat ik zeker niet moet afleren. Ik merk nu tijdens het blokken weer dat dit heel erg helpt (dus tip voor 2016: laat het niet allemaal liggen tot de blokperiode 😉 )

Onder controle. Momenteel hebben we in België paasvakantie. Voor studenten staat dat in theorie gelijk aan blokken. In de praktijk is dat moeilijker natuurlijk. Het woord vakantie is te aantrekkelijk. Ik probeer zoveel ik kan, maar laten we het erover eens zijn: voldoende ontspanning is ook belangrijk. En toch : je leerstof bijhouden is nog steeds een major key om niet te flippen net voor of tijdens de examens. 😉

  • Wat geldt voor familie bezoeken, geldt ook voor afspreken met vriendinnen.

Ja hoor, dit gaat ook vele beter! Al zit de lente hier ook voor iets tussen. Door de hogere temperaturen en langere dagen heb ik nu meer zin om ’s avonds nog dingen te ondernemen dan tijdens die korte, koude winterdagen. Eenmaal ik weer besef hoeveel energie ik krijg van afspraakjes met vrienden, kan ik niet meer zonder.

  • Mijn ‘lievelings’ goede voornemen voor 2015 was iedere maand minstens 1 boek uitlezen. De ene maand ging dat beter dan de andere maar als ik terugkijk, heb ik heel wat boeken gelezen en heb ik nu zowat de gewoonte (hehe) om iedere avond voor het slapengaan te lezen.

Dit lukt ook! Wow jippie, goed bezig haha. Voor het slapengaan heb ik nog een rustig momentje nódig. Dan is er niets fijner dan in een verhaal kruipen.

  • Ten slotte wat ik de semi-digital detox noem: bij het slapengaan een half uur op voorhand mijn gsm wegleggen en ’s ochtends de wifi pas inschakelen na mijn ontbijt.

Een gewoonte die goed standhoudt. Alleen met de ochtend heb ik het soms moeilijker… 😉

Meer tijd maken om te zwemmen dus. (Horen jullie nu ook Dory die zingt “blijven zwemmen blijven zwemmen”?) Voor de rest lukt het wel. Dat is het ding aan gewoontes zeker? In het originele artikel had ik het namelijk over dat ik vind dat je geen goede voornemens moet nemen maar van die ‘goede dingen’ gewoontes moet maken. Zo houden ze langer stand. Hoe gaat het met jouw 2016?

Sincerely yours, Stefanie

2 gedachtes over “Hoe gaat het met mijn ‘voornemens’ voor 2016?

  1. Wat leuk om te lezen! Je gsm wegleggen voordat je gaat slapen vind ik een hele goede! Dat zou ik ook moeten doen.. Ik zou ook vaker de tijd willen nemen om een boek te lezen en te gaan zwemmen, maar daar wordt aan gewerkt! Vanavond ga ik weer een uurtje zwemmen 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

