The pros & cons of social media

Dat je geïnspireerd kunt geraken voor een blogpost door een ruzietje, dat was nieuw voor me. Soms steekt het generatieverschil op en daar gaat dan onbegrip voor mijn hoeveelheid gsm- en laptopgebruik, mee gepaard. Het is niet dat ik zo’n opmerkingen op mijn beurt niet begrijp. Het is eerder een confrontatie met hoeveel ik naar kleine en minder kleine schermen staar. Meestal hoor je hier alleen de negatieve kant van maar volgens mij heeft het ook voordelen. Alsof ik een hele busrit doelloos zou zitten scrollen. Pfu.
EN: Did you ever get to deal with criticism on your social media use? People are always talking about the down side of instagram, twitter etc. but personally I see some positive things too. 😉 Keeping in contact and a lot of information on hand, are only 2 benefits of that iPhone in my right hand. (There’s a cup of coffee in my left one ofcourse…)

Voordelen
  • Een eerste voordeel is toch zeker de mogelijkheid om contact te houden met andere drukbezette mensen, tijdens de examens als we hele dagen in onze huizen zitten, met mensen die niet in de buurt wonen etc. Persoonlijk heb ik wat dat betreft veel aan Snapchat. Je ziet nog waar je vrienden mee bezig zijn en kunt er op ingaan. Als je niet meer iedere dag bij elkaar bent zoals ooit het geval was op de middelbare school, biedt dit een alternatief om toch vanalles dagelijks met elkaar te delen. De hoofdfunctie van Messenger is voor mij trouwens toch echt afspraakjes regelen.
  • Soms kan ik behoorlijk genoég hebben van de toevloed aan informatie en actualiteit. “Kan ik dan nooit eens niet geconfronteerd worden met de miserie van de wereld!?” Aan de andere kant vind ik het juist fijn om niet op de feiten achter te lopen en te weten waarover er gepraat wordt. In mijn studie is het ook belangrijk om de actua te volgen. Vanuit verschillende hoeken de feiten waarnemen is daarbij ook interessant. En ja, Google is ook nooit veraf als je uitleg/een vertaling/wat dan ook, wilt. Of wat dacht je van een goed restaurantje in de buurt zoeken? Aha, voordeel!
  • Een volgende positieve punt aan sociale media vind ik inspiratie. Uit magazines en boeken haal ik ook veel maar door Tumblr en Pinterest scrollen, geeft me nog een beter beeld over waar ik nog naartoe wil reizen, welke kleren mij het meest aanspreken. Ze maken me zelfs productief. Ik krijg ideeën voor mijn blog en ideeën voor dingen die helemaal niets met internet te maken hebben.
  • De app van WordPress, hartjes voor die app! Op momenten dat ik me ongemakkelijk voel omdat ik “1 van die  jongeren ben die altijd maar naar hun gsm lijken te staren” ben ik dikwijls een artikeltje aan het klaarzetten. Nog vaker ben ik andere blogs aan het lezen. Ook hartjes voor de Bloglovin app. Niet nutteloos dus.
Nadelen
  • Dat er meer tijd verstrijkt door wifi aan te zetten dan ik eigenlijk zou willen, zal ik niet ontkennen. “Hoe kan het nu plots een uur later zijn!?” Herkenbaar? En dan zegt het klokje 14u05 waardoor je beslist verder te gaan en je werk uit te stellen tot 14u30. Ik zou waarschijnlijk ook veel vroeger slapen of meer boeken lezen moest ik YouTube maar niets vinden. Tja…
  • Het grootste nadeel is de afleiding tijdens het studeren. Als de examens eraan komen heb ik het niet moeilijk. Dan blijven mijn gsm en laptop gewoon uit de buurt. Maar wanneer er geen druk is, kijk ik tussen de paragrafen door wel eens of ik geen nieuwe berichtjes/meldingen heb of scroll ik eens door Instagram. Opnieuw: tja…

De vraag die ons rest: is het een vervanging van ons sociaal leven? … Of is het net goed voor het bewaren van contact? 

Evenwicht. Dat is de boodschap, zoals dat voor meerdere dingen het geval is hé. Met mate. Gewoon ontspannen maar ook weten wanneer er prioriteiten moeten gesteld worden. Zoals een face to face gesprek. Weet wanneer je je wifi of data niet nodig hebt. Verlies je spontaniteit niet (en wees dus niet afhánkelijk van sociale media). Er is een verschil tussen ‘genieten’ van de technologie en niet meer zonder kunnen. 😉

En dan nog iets: ik kijk enorm op tegen de beruchte update van Instagram. Een algoritme dat denkt te weten wat ik het liefst zie verschijnen? Dat kan alleen maar een downgrade zijn tegenover gewoon (chronologisch) scrollen… Toch maar eerst afwachten tot we het allemaal zien gebeuren? 🙂 Disclaimer: First world problem x100, het is maar een app. 

Sincerely yours, Stefanie

12 gedachtes over “The pros & cons of social media

  1. Zo leuk geschreven dit! Die voordelen (en nadelen) zijn bij mij ook heel herkenbaar :), buiten dan dat er soms iets te veel informatie over de actualiteit op het internet verschijnt (soms) (maar ja, nothing to do about it!). En oh ja, die nieuwe update van instagram, ik ben er echt heeel erg benieuwd naar😌. Xxx

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben ook heel bang voor de Instagram update hahaha. Kunnen ze het niet gewoon laten zoals het is?! De WordPress en Bloglovin app zijn echt mijn grote liefdes. Leuk artikel! Ben het er helemaal mee eens dat balans belangrijk is.

    Like

  3. Super leuk artikel! Het heeft inderdaad zo zijn voor en nadelen. Hoe vaak mijn vriend zegt dat ik te veel op social media zit! HAHA. Ach ja, maakt deel uit van ons leven.

    Zolang er een mooi evenwicht blijft is dat dik oké.

    with love, Elien ❤️

    Like

Geef een reactie

