Dagen Zonder Vlees 2016 zit er alweer op : Een recap

Op 10 maart beloofde ik om mee te doen aan Dagen Zonder Vlees en hier updates te schrijven. Is dat gelukt? Ja, ik denk het wel. Geen vlees uiteraard, want dat ik krijg ik gewoon weg niet in mijn mond en ook heel weinig vis. Bovendien kookte ik regelmatig, probeerde ik nieuwe dingen uit en nam ik initiatief om minder verpakkingen weg te gooien. Vandaag is het Pasen en de vastenperiode is dus voorbij. Net zoals DZV. In dit laatste artikeltje hierover, toon ik nog 2 receptjes uit mijn laatste weken tijdens deze actie.
EN: This years final blogpost in my ‘Days without meat’ series. The day has come to recap the past 46 days of eating as less fish as possible (since I never eat meat anyway). Happy Easter!

De vorige artikeltjes rond Dagen Zonder Vlees vind je hier, hier, hier(recept) en hier. Hoe ging het met het doel om zo weinig mogelijk eten weg te gooien? Goed,  zoals altijd. Trouwens, een salade met de restjes van het avondeten, is bijna de beste lunch die je kunt eten! En de verpakkingen? Bwa, niets speciaal. Naast dat de collectie glazen potten is aangevuld, heb ik hier toch niet per se aan gewerkt. Ook wat seizoensgroenten betreft, moet ik me excuseren bij de natuur (en de boeren). Al denk ik ook niet dat ik verschrikkelijke schade heb aangericht. 😉 Een waterflesje herbruik ik sowieso een paar dagen/een week. Er is namelijk niéts mis met kraantjeswater. Én ik kocht minder koffie buitenshuis. Geen bekertjes dus maar wel een nieuwe koffiebeker/thermos waardoor ik nu mijn eigen koffie meeneem.

Het (misschien wel) belangrijkste: in die 46 dagen at ik slecht 6 keer vis. Voor de rest altijd vegetarisch. Daar ben ik persoonlijk heel tevreden mee! Ook ben ik tevreden met het feit dat ik vervangers als kikkererwten, linzen en tofu meer ben gaan uittesten. En halloumi, oh halloumi… 😀  
Dit gerecht op basis van groentjes met halloumi en een basilicumsausje is een goed voorbeeld van hoe je op een zeer smakelijke manier vegetarisch (en veel groenten) kunt eten. Het recept vind je hier.Als laatste maakte ik dit recept van Jeroen Meus opnieuw. Puntpaprika’s gevuld met een quinoasalade en de overschot quinoa met extra groentjes (kerstomaten en aspergepunten). Ook héérlijk en gezond… 

Ik zet mijn pescotarisch leventje dan maar weer verder. Al merk ik wel dat ik geen behoéfte heb aan vis maar dat het vooral ‘voor het gemak’ (van een ander) een optie blijft. Gewoon zoveel mogelijk vegetarisch en liefst ook plantaardig eten, is mijn doel! Smakelijk 😉 

Sincerely yours, Stefanie 

13 gedachtes over “Dagen Zonder Vlees 2016 zit er alweer op : Een recap

  1. Wat leuk dat het zo goed is gegaan 🙂 Ik vraag me wel af waarom het 46 dagen zonder vlees zijn. Waarom niet 50? Die puntpaprika’s zien er heerlijk uit! Die ga ik ook een keer maken, maar dan met vegan kaas.

    Like

    1. 46 dagen omdat het project samenvalt met de vastenperiode. Hiervan wordt gezegd dat het 40 dagen duurt omdat de zondagen niet worden meegeteld want zondag rustdag 😉 Uiteindelijk dus 46 dagen. Oh top! Dat zal ongetwijfeld minstens zo lekker zijn! X

      Like

      1. Oh dat wist ik niet. Nu ik in België woon, zal ik me toch eens moeten verdiepen in het Katholicisme. Dat is hier echt nog wel even anders dan in Nederland. Dat zelfs zo’n moderne challenge wordt gelinkt aan geloof. Bedankt voor je uitleg. Ik had de 46 dagen al een paar keer voorbij zien komen, maar ik vond het zo’n gek getal. Ik las trouwens ook dat er 90.000 mensen hebben meegedaan. Echt super!

        Liked by 1 persoon

        1. Fijn dat ik je kon helpen! Ik begrijp dat het heel anders is in Nederland maar ik zou ook niet zeggen dat het een must is om je in ‘ons geloof’ te verdiepen. Al mag je dat zeker doen als je dat wilt 😉 Jaaa super he! 🙂 xx

          Like

      1. Ja zeker Stefanie, wij durven ook nog niet helemaal Vegan te gaan. Maar die vijf dagen waren wel een soort Detox voor ons. Vegetariërs zijn is nu voor ons wel een goeie oplossing om gezond door het leven te gaan, als het gaat om voedsel.

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

