First, you gotta learn to love yourself

Ik zie het in mijn omgeving  en ik merk het bij mezelf. Wil je dat een jongen (/man/meisje/vrouw) je ziet staan? Heb dan eerst vrede met jezelf. Pas dan kun je verwachten dat een ander, die voorheen misschien een volslagen vreemde was, op termijn ook van jou gaat houden. 
EN: Story time! There is something that has become very clear to me lately. This something is the fact that you can’t expect someone to love you if you don’t see your own beauty. I personally think it’s better to love yourself first, before wanting to get into a serious relationship. Self-respect is key.

Ik liep er een tijdje geleden al over te denken: mijn lief is op het juiste moment in mijn leven gekomen. Niet alleen was het de zomer vóór mijn start aan de universiteit (en dus de vooravond van een nieuw leven), ik had ook net een woelige tijd achter de rug. Misschien is dit geen nieuwtje voor jou, maar bijna 3 jaar geleden besloot ik dat het tijd was om iets aan mijn gewicht te doen. Zo kom ik op het niet ‘houden van mezelf’. Mijn kledingmaten logen er niet om (begrijp me niet verkeerd: het zijn de meest vertekenende cijfertjes; in mijn geval was het wel ‘duidelijk’). En dat meisje dat ik in de spiegel zag, maakte me niet gelukkig. Gezonde geest in een gezond lichaam? Dan moest ik dus eerst wat aan dat lichaam gaan doen. Nu is het niet zo dat ik een luie aardappel was. Dansen doe ik al jáááren. De vrijheid die bij de tienerjaren was gaan horen, had er wel voor gezorgd dat ik te veel snoepte. En sowieso was ik nooit het slankste kind geweest.

Op eigen houtje verloor ik 20 kilo. Om de zoveel tijd moest er een nieuwe jeansbroek gekocht worden. Uiteindelijk droeg ik de kledingmaat die ik wou dragen. Het eigenaardige nu is dat dat cijfertje mocht zeggen wat het wou. De foto’s mochten me dan wel slank (en volgens sommigen zelfs te mager) tonen, in mijn hoofd was er niet veel veranderd. Zo kabbelde het laatste jaar in de middelbare school verder. Tot er op het einde, met een geweldig eindrapport en een diploma in de hand, een doorbraak kwam. Ik droeg op mijn eindejaarsbal een prachtige lange jurk waarover ik uitriep “mama, ik kan niet geloven dat dit een maat … is!”. Dat cijfertje vind ik trouwens totaal irrelevant, vandaar dat ik een … schrijf.

Al dansend besefte ik “dit is mijn leven, ik heb een jaar lang hard gewerkt, ik eet gezond en heb een goede condititie, ik mag er wezen”.

Het vergde dus wat werk, maar ik ging van mezelf houden. Niet op een pretentieuze manier. Jezelf respecteren en weten wat je waard bent, is voor mij het begin.

Wat mijn relatie betreft, denk ik dan bijvoorbeeld aan hoe kan ik verwachten van Abel dat hij van mij houdt, als ik alleen maar mijn eigen minpuntjes zie en me daardoor laat leiden? 

 Relatie op het oog of niet, volgens mij is het hoe dan ook belangrijk om eerst van jezelf te houden vooraleer je een ander je schoonheid, karakter etc. laat ophemelen. Als ik zelf niet besef dat ik goed genoeg ben, hoe kan iemand anders dan ooit goed zijn voor mij? Ik zou dan gaan verwachten dat er voortdurende bevestiging komt over de eigenschappen waarvan ik wil dat mijn partner ze ziet. Zolang ik het zelf niet zie, zal wat mijn partner zegt of doet nooit volstaan. En dát is ronduit oneerlijk. Bovendien heb je uiteindelijk geen relatie nódig om van jezelf te leren houden…

 Ik ben de laatste om te zeggen dat iemand nooit zijn/haar mindere momenten kan hebben wat het zelfbeeld betreft. Ook op deze momenten is zelfrespect het begin: bv. je geliefde zal je willen helpen door jou te herinneren aan je positieve punten. Je zult hem/haar geloven. Want ergens zul je altijd weten: ik bén de moeite waard.

Heel veel liefs, Stefanie

 
8 gedachtes over “First, you gotta learn to love yourself

  1. Wauw, Sefanie, dit is werkelijk echt ontzettend mooi geschreven! (en oh, echt super veel respect voor je dat je hebt gehaald wat je altijd al wilde! (nu kijk ik echt nog meer naar je op)) En je hebt dan ook nog eens meer als gelijk ook nog! Met die ervaring kan ik ook meespreken (want ik heb vaak momenten gehad dat ik ook niet van mezelf hield (met mijn gezicht enzo)). Ik sta helemaal aan jou kant 🙂 Xxx

    Like

  2. Helemaal waar meid! Liefde overvalt je meestal op het moment dat je er net het minst mee bezig bent. Ik merk ook soms dat als ik me wat minder in mijn vel voel, dat ook een effect heeft op de relatie met mijn vriend! Dus tevreden zijn met jezelf is echt wel belangrijk, en respect dat je op eigen houtje zoveel hebt kunnen verzetten!

    Like

Geef een reactie

