Recipe | Tofu springrolls

Ik heb de knoop doorgehakt. Dit wordt geen ‘food blog’ maar ik zal wél receptjes plaatsen. Van eten houden en koken nemen gewoon te veel plaats in in mijn leven om er geen tijd aan te besteden op mijn personal lifestyle blogje. (zoiets is het, denk ik) En aangezien jullie ondertussen weten, of je leest het nu, eet ik geen vlees. Tijdens Dagen Zonder Vlees (zie hier en hier) eet ik ook zo weinig mogelijk vis. Daarbovenop wou ik tijdens deze vastenperiode zoveel mogelijk koken met vleesvervangers. Na bonen en kikkererwten, was het vorig weekend de beurt aan tofu. Tofu lenterolletjes. Leuk om te maken (rijstvellen zijn een beetje magisch) én heerlijk.
EN: Let’s play a game. It’s fun to make and very yummy in your tummy, what is it? You guessed it, I’m talking about spring rolls. And I’m a vegetarian so I made tofu spring rolls!

Wat zijn lenterolletjes?

Ongefrituurde loempia’s lijkt me de duidelijkste beschrijving. Lenterolletjes vul je hoe je zelf wilt, veel groenten of meer vlees/vis of juist vegetarisch. Wat je lekker vind, prop je er maar in. 😉 En wat is dat velletje? Je vulling stop je in een rijstvel/rijstpapier. Verderop leg ik je nog zo duidelijk mogelijk uit hoe ik ze oprolde tot loempia-achtige dingetjes. 

Wat heb je nodig?

Voor 2 personen:

  • 10 à 12 rijstvellen (5 à 6 rolletjes per persoon dus, afhankelijk van hoe hongerig je bent)
  • sojavermicelli
  • 1 kleine ui
  • 6 Parijse champignons
  • 60 à 80 gr tofu
  • 3 lente-uitjes
  • 3 wortels
  • veldsla*
  • (verse) koriander
  • (verse) munt
  • 2 eetlepels sesamzaadjes
  • olijfolie en zout
  • sojasaus
  • honing/agavesiroop/ahorn

Wat moet je doen?

Eerlijk is eerlijk, het vraagt wat werk. Het vraagt echter geen bizarre kooktechnieken. Gewoon de uitdaging aangaan dus!

Het is altijd makkelijk om het voorbereidende werk als eerste te doen. Dus schil en snijd de wortel in kleine stukjes. Snipper de ui fijn. Snijd de lente-uitjes en champignons (denk: julienne). Ten slotte moet je nog de tofu in rechthoekige blokjes snijden. Ondertussen kun je de sesamzaadjes roosteren. Kook water en laat de sojavermicelli weken. Na 5 minuten giet je ze af en knip/snijd je ze in kortere sliertjes. (Als de verse kruiden fijngesneden zijn, ben je klaar met de voorbereiding.)

Verhit olijfolie in  een pan en bak de tofu goudbruin. Vervolgens verhit je ook in een andere, vrij ruime pan olijfolie. Hierin bak je de ui en wortels. Laat dit even bakken alvorens je de champignons toevoegt. Wanneer alles gaar is, voeg je de lente-uitjes, tofu en noedeltjes toe. En een snuf zout.** Terwijl dit nog allemaal samen een opwarmt op een laag vuurtje, vul je een grote kom met warm water.***

Haal de pan van het vuur maar houdt het mengsel warm. Nu de tricky part: de rijstvellen vullen.

Ten eerste laat je de rijstvellen 1 per 1 weken in de kom warm water. Dit doe je ongeveer een halve minuut, tot het rijstvel zacht is. Vervolgens leg je dit op een vochtige handdoek. Nu kun je gaan vullen: een paar blaadjes veldsla, een eetlepel (of gewoon 1/10 of 1/12) van het mengsel van je tofu-groentenmengsel, de kruiden en sesamzaadjes. Wat ik handig vond was iedere keer ik een rijstvel uit de kom nam een nieuwe erin te leggen. Zo is telkens je klaar bent met een rol, de volgende alweer zacht.

Het rollen: je vulling leg je ongeveer in het midden van de rol, vervolgens leg je een flapje van onder naar het midden toe, hetzelfde doe je voor het bovenste stuk. Dan neem je het rechterstuk en rol je. Easy does it.

En het sausje? Sojasaus in een kommetje en als je wilt 1 van de bovenstaande zoetstoffen toevoegen.  

Notes
  • Veldsla vind ik persoonlijk de lekkerste slasoort maar voel je vrij om je eigen favoriet te gebruiken.*
  • Wat kruiding betreft, geef ik niet graag hoeveelheden. Naar eigen smaak kruiden, is altijd het beste.**
  • Zorg ervoor dat het rijstpapier volledig in de kom past. (En maak niet dezelfde fout als ik. Van een te kleine kom, gaat het rijstpapier scheuren…)***
  • De basis voor dit recept vond ik in het Dagen Zonder Vlees-kookboek.

Doppen in de sojasaus en smullen maar! Het is een heleboel tekst geworden. Ik hoop het zo duidelijk te hebben uitgelegd. 🙂 Wat zou jij als vulling nemen? Na het eerste succes, heb ik enorme zin om te experimenten!

Sincerely yours, Stefanie

3 gedachtes over “Recipe | Tofu springrolls

    1. In de Spar hebben ze ze normaal! Maar kijk zeker ook eens bij de Aziatische supermarktjes. 🙂 (ik kocht ze bij Aldi maar dat was maar iets tijdelijk) Dankjewel! Ik hoop dat het je bevalt, moest je het eens proberen 😄

      Like

Geef een reactie

