One year later and so much has changed

4 maart kreeg ik een berichtje van WordPress: “Gefeliciteerd met je jubileum!” Huh wat? Is het al een jaar geleden dat ik de naam It’s a knot bedacht en mijn eerste artikeltjes typte? Blijkbaar. Als ik me bedacht hoe dit begon, leek het me wel interessant om eens te kijken naar waarom ik plots een blog aanmaakte, impulsief op een woensdagnamiddag. De eerste echte blogpost zegt al veel… Het échte jubileum valt in mijn ogen trouwens pas in juli. Een jaar geleden moest ik even mijn zorgen (en knoop dus) neerschrijven waarna ik het weer losliet om het nadien weer op te pikken. Over ‘not good enough’, twijfelen en blij zijn met je plekje op het internet…
EN: One year ago I entered my own place on the internet called It’s a knot. This name might sound a bit odd to you but it’s exactly how I felt that day, the 4th of march 2015. I wasn’t happy with my situation at uni but I was too proud (or something) to admit it. But I did write it down, in a blogpost. One year later I am happy and grateful I did it like that. One year later I’ve chosen an other education and I’m happy now. And feeling ‘not good enough’? I’ve got it under control now. 😉  

De blogpost waarover ik het heb, is deze. Op een dag kom je thuis en voelt het niet meer juist. Tjaaaa, wat een titel! Ik herinner me deze dag nog goed. Het was ook de dag dat de bal aan het rollen ging. In plaats van te studeren, zocht ik op de universiteitswebsite informatie op over een andere studie. In plaats van met mijn rechtenboeken bezig te zijn, toonde ik interesse in politieke wetenschappen. Dan wéét je ook gewoon dat het niet juist is allemaal. Weken vol twijfel, een paar rode huilogen en een mental breakdown in mama’s armen later, gaf ik toe dat ik een andere studie wilde aanvatten.

En guess what!? De wereld is niet vergaan. Natuurlijk niet. Maar als ik zie en me herinner hoe  verdrietig ik was (vanaf) die namiddag. Wauw. Ondertussen zit ik helemaal op m’n plekkie, jeej!

NOT GOOD ENOUGH. Dat is de perfecte beschrijving van hoe ik me toen voelde. Maar ik vind het schokkend zo’n gedachte. Een 18-jarige (of wie dan ook, op eender welke leeftijd) zou zich toch niet zo mogen denken. Toch is het keiharde realiteit. Dat was het en op andere vlakken denk ik dat nog steeds, af en toe. I’m only human.

Leuk om te zien dat ik dat van me af wou schrijven en dan koos voor een blog. Ik ben heel blij dat ik dit deed. Soms heb ik mijn twijfels over de naam It’s a knot. Is het niet te raar of moeilijk? Telkens kom ik toch tot het besluit dat dit symboliseert hoe het begon. In een knoopje. Het is niet alsof ik nu helemaal uit de knoop ben. Ik ben nog steeds een jonge vrouw, bijna twintiger, die dagelijks te veel nadenkt en twijfelt aan vanalles én aan zichzelf. Wederom human.

En dan nog iets: wat als we dat “not good enough” en twijfelen nu eens een positieve draai geven. Het zien als een kans om jezelf te verbeteren, om JEZELF verder te ontwikkelen. Inclusief je fuck it attitude ter harte nemen en leren te stoppen met jezelf te vergelijken met anderen. Want die anderen zijn ook maar mensen. Met hun eigen problemen en onzekerheden…

Deze tekst rolde uit mijn vingers en nam een andere wending dan ik gepland had. Dat maakt het charmant, denk ik dan. Had jij een bijzondere eerste blogpost? Kun je veranderingen in je leven waarnemen wanneer je scrolt door je oudere artikelen? Dat vind ik wel echt een pluspunt aan een ‘persoonlijke’ blog. 🙂

Sincerely yours (and thanks for the love!), Stefanie

 

 

8 gedachtes over “One year later and so much has changed

  1. Ik ben na anderhalf jaar met mijn studie gestopt en dat was ook wel even slikken. Nu gaat het een stuk beter bij me en merk ik dat dit veel beter bij me past. Ik haal goede punten, ik heb genoeg vrije tijd en ik ben gelukkig. Gefeliciteerd met jouw 1 jaar bloggen nog!

    Like

Geef een reactie

