Dagen Zonder Vlees | Recepten & nuttige links

Alweer de tiende dag van Dagen Zonder Vlees vandaag! Tijd dus om er nog eens een artikel aan te wijden. Zoals beloofd zal ik inspiratie bieden wat betreft de “wat kook je dan als er geen vlees of vis aan te pas mag komen?”-vraag. De voorbije dagen kwam ik veel artikelen tegen met betrekking tot vegetarisme. Weet jij al uit welke plantaardige producten je proteïne kunt halen? Ook tips om buitenshuis vegetarisch te eten, komen aan bod! Enjoy 🙂
Vooreerst: wat heb ik al klaargemaakt?

Er zijn enkele vegetarische ingrediënten en recepten die al lang op mijn bucket list (ja, ik heb echt een bucket list van dingen die ik zelf eens wil koken of bakken) stonden. Na Dagen Zonder Vlees wil ik minstens deze 3 kunnen aftikken van de lijst: halloumi, tofu en vegetarische pasta carbonara, op welke manier dan ook 🙂 Om er nog een 4e puntje aan toe te voegen: beter leren koken met linzen, kikkererwten en bonen!

De eerste dag van de Vasten, woensdag 10 februari, voegde ik meteen de daad bij het woord. Ik kookte deze heerlijke pasta carbonara met broccoli. Het recept komt uit het DZV-kookboek. De mengeling van ei en Parmezaanse kaas rond de pasta vind ik zo ongelooflijk lekker. De spekjes werden vervangen door broccoli, ajuin en verschillende kruiden. Heel geslaagd!

Voor vandaag (het is donderdagavond wanneer ik dit schrijf) had ik weer voorgesteld om zelf te koken. Geloof het of niet, maar als je moet beslissen welk vegetarisch gerecht je gaat klaarmaken, kun je ook veel keuzestress ervaren. Eenmaal ik mij bedacht dat ik iets met halloumi wou maken, was dat echter snel opgelost. “Warme salade met halloumi” intikken op Google en tadaaaa: gekaramelliseerde pompoen met halloumi, quinoa en verse peterselie. In het pakje halloumi zat echter het dubbele van wat ik nodig had maar geen nood, daarvoor heb ik al een oplossing gevonden. Op standaard.be kwam ik dit recept tegen voor een stoofpot met kikkererwten, spinazie en tomaat. En die Cypriotische kaas dus. (moest je je nu afvragen wat halloumi in hemelsnaam is: dit is een kaas die niet smelt wanneer je hem bakt, it’s magic)

Links met leuke vegetarische recepten
Andere nuttige of gewoon fijne links
  • Knack maakte een lijst van maar liefst 65 adressen in Vlaanderen waar je lekker vegetarisch kunt eten.
  • Hoe zit dat dan met proteïne wanneer je geen vlees of vis eet? Hier vind je 20 plantaardige bronnen van dit noodzakelijke goedje.

Verder moet je zeker eens klikken op het volgknopje van het Twitteraccount van Dagen Zonder Vlees zelf! Hier worden voortdurend zo’n artikelen gedeeld. En recepten, veel recepten!

Hopelijk kon dit (een beetje) inspireren. Hoe gaat het ondertussen bij jou?

PS: receptjes en tips blijven ook altijd welkom 😉

Liefs, Stefanie

 

11 gedachtes over “Dagen Zonder Vlees | Recepten & nuttige links

  1. Lieve Stefanie, wauw! leuke review en heerlijke receptjes. Wij hebben ook vaak vlees off dagen. Heerlijk is dat toch? dat je afhankelijk bent van elke dag vlees. We durven het nog niet aan om voorgoed te stoppen met vlees, maar wie weet. Dit recept moeten wij ook zeker een keer proberen. Wat wij vaak eten is dan verschillende soorten salades. Groetjes:)

    Liked by 1 persoon

      1. Ja, het langste was zes maanden zonder vlees en drie maanden zonder vlees en dierlijke producten. Dit was echt heel zwaar, maar we werden veel sneller ziek en duizelig. De huisarts zei toen, dat we niet alles weg moesten laten en voordat je weet eet je toch wel drie keer per week vlees. Je hoopt alleen dat ze de dieren niet zo gewelddadig en dramatisch afslachten 🤔😩😥

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

