Dagen Zonder Vlees: ik doe mee! En jij?

Op het moment dat ik hieraan begin te typen staat de teller op 71586. 71586 deelnemers die zich inschreven om 40 (stiekem 46) dagen lang minder/geen vlees en vis te eten. Dagen Zonder Vlees is zo’n project dat ik een warm hart toedraag. Van 10 februari tot 26 maart zullen duizenden mensen zich extra inzetten voor het milieu. Bij deze wil ik wat meer vertellen hierover en vertel ik hoe dit aan bod zal komen op It’s a knot.
EN: From the 10th of february until the 26th of march, ten thousands of Belgians will encourage each other to eat less meat and fish. Also, when your already vegetarian for example, you’re challenged to eat more local vegetables, waste less food and use less packaging. As for me, I don’t eat meat anymore since october 2015 and I eat as little fish as possible. On my blog I will post vegetarian recipes during this period. 

Eerst en vooral, wil ik het concept verduidelijken. (of hoe ik het begrepen heb hé) Je kan eigenlijk al deelnemen vanaf dat je 1 dag per week geen vlees of vis eet. Voor echte carnivoren is dat al een mooi begin! Daarnaast zijn er extra (dus optionele) uitdagingen: meer seizoensgroenten eten, minder voedselverspilling en minder verpakkingen. Altijd mooi meegenomen. Zeker wat minder voedselverspilling betreft. Dat ligt me enorm nauw aan het hart. Eten weggooien doet gewoon pijn, ik kan niet anders dan denken “ja maar ergens zijn er mensen die sterven van honger”… Hoe dan ook, zoals op de website staat: Dagen Zonder Vlees is een bewustwordingscampagne.

Wat ga ik doen?

Als je mijn blog vaker leest, weet je vast wel al dat ik sinds eind oktober geen vlees meer eet. Sinds september 2014 at ik maximaal 2x per week vlees. In oktober brak er iets. Opeens kreeg ik geen hap vlees meer door mijn keel. Gewoon neen. Sindsdien ben ik getuige van het feit dat ik een superlieve moeder heb (ok, dat wist ik daarvoor ook al) die zoveel mogelijk vegetarisch kookt voor mij. Het zit zo: op eigen initiatief zal ik geen vis bestellen of klaarmaken. Als mama echter vis wilt klaarmaken, zeur ik daar niet over en geniet ik stiekem van dat stukje zalm of de scampi’s. Ook wanneer ik op bezoek ben bij iemand of op een feest vis krijg voorgeschoteld, wil ik niet zeuren en eet ik vis. Geen vlees, zo weinig mogelijk vis dus. Altijd en zeker tijdens Dagen Zonder Vlees. En stiekem ben ik ook gewoon een hele hele grote fan van groenten en plantaardige producten zoals soyayoghurt, amandelmelk en kokosolie.

Omdat mijn hart dus altijd al niet toelaat voedsel zinloos weg te gooien, wil ik gaan inzetten op meer seizoensgroenten en minder verpakkingen. In het kookboek van Dagen Zonder Vlees (dat die superlieve moeder voor ons kocht) staat een ‘lokale seizoensgroentenkalender‘. Ook lokaal zetten we ons thuis al in: patatjes, ajuinen, appelen, aardbeien,… kopen we bij de boer. Wat minder verpakkingen betreft, plannen we een bezoekje aan Content, een verpakkingsvrije winkel in Leuven.

Op It’s a knot

Ik kijk er al naar uit om hierover een haul te delen. Daarnaast zal ik receptjes delen die ik uitprobeer in deze periode, zowel uit het DZV boek als wat ik online of in een ander kookboek tegenkom. Een paar maanden geleden deelde ik al de groentenlasagne van Rens Kroes, puur groenten (en mozzarella :D). Nog meer inspiratie voor een duurzaam leven? Daarvoor kun je zeker terecht bij de Groene meisjes!

Zo, dat zijn mijn plannetjes. Wat denk jij over dit project? Ooit al zoiets overwogen en lijkt het je wat, zo’n verpakkingsvrije winkel?

Liefs, Stefanie ♥

De afbeeldingen zijn niet van mezelf maar komen uit het boek Dagen Zonder Vlees, een initiatief genomen door Alexia Leysen. Het boek werd uitgegeven bij Borgerhoff & Lamberigts. Foto’s van de cover, p.19 en p.34-35. 

17 gedachtes over “Dagen Zonder Vlees: ik doe mee! En jij?

  1. Ik eet sowieso amper vlees tot niet (: , kleine moeite dus. Ik doe verder zoals ik bezig ben (: ! Succes.

    Ps. Ik heb eens gelezen dat je moet opletten als je een foto post waarin een illustratie staat uit het boek.. Zelf deed ik het ook eens, gewoon op Instagram & nadien op mijn blog, ik kreeg er ook een reactie op, toen heb ik het opgezocht en het klopte effectief. (Even om mee te delen, niet om je af te breken, het zijn hele mooie foto’s, en je post is ook heel leuk!)

    Liked by 1 persoon

      1. Hihi, okay! En ik mij ook soms, staan zware straffen op. Beter dat ik het jou eens meedeel dan dat je ‘betrapt’ wordt ofso, ja de bronvermelding bijvoegen is van moeten eigenlijk (: dan zou het in principe moeten, maar ik zet bij elke foto een bron (ook bij die van mijzelf), en ik kreeg toch een reactie… Maar ik ben er eens een onderzoekje over aan het doen, komt een artikel over (:. Geen probleem! X

        Like

  2. Oh, weeral zo leuk om te lezen! 🙂 Ik vind het echt een erg lek concept, en ik denk er ook echt na om er aan mee te doen! Het lijkt allemaal zo goed voor de natuur! En: jij bent zo’n milieuvriendelijk-en-goed persoon voor deze wereld! 😉 Liefs, X

    Like

  3. Dat plotse gevoel van geen hap vlees meer door je keel te krijgen ken ik maar al te goed! Ik ben nu ongeveer een jaar en half pescotariër en trots! Tijdens de feestdagen maakte ik echter wel een uitzondering: aangezien ik nu ook naar heel wat feestjes van mijn schoonfamilie moest (en ze mij vaak nog maar voor de eerste keer zagen) besloot ik niet moeilijk te doen en gewoon te eten wat de pot schafte. Vaak was het eerder in de vorm van fondue/gourmet en kon ik er dus wel van genieten, maar wat heb ik mij ziek gevoeld een week erna! Mijn maag kon het duidelijk niet meer aan. Heel goed van je dat je nu ook besloten hebt om geen vlees meer te eten! Een initiatief zoals Dagen Zonder Vlees is er dan ook eentje naar m’n hart. Keep up the good work! xxx

    Like

    1. Wat een leuke reactie, dankjewel! Ik had wel geluk wat de feestjes bij de schoonfamilie betreft, ik had de keuze om volledig vegetarisch of gewoon vis te eten 🙂 Ik denk inderdaad dat je maag zich heeft aangepast en daarom zo van streek was maar dat is ook weer voorbij 😉 X

      Like

Geef een reactie

