What to do in Prague + shops 

 We gingen naar Praag maar ik had geen idee wat ik moest verwachten. Wat is er zo typisch aan deze stad en waarom trekken er jaarlijks duizenden toeristen heen? Ik was er als kindje eens geweest maar het enige wat ik daaraan overhield zijn foto’s. Wat ik mij wel herinner is dat mijn grootvader maar bleef herhalen dat “ik echt wel goed naar de klok moest kijken want er gaan mannetjes verschijnen daarboven”. Zoveel jaren later ontdekte ik Praag écht en heb ik een aantal tips verzameld om te delen met jullie.
EN: Last time I told you where to find great food in Prague. This time it’s all about what to do and which little shops to discover in this beautiful city! I’m a lover of Rembrandt art style, food shops and stationery. All 3 things I’ve found in Prague. I also tasted trdelnik, ‘a traditional Czech dessert’, and you should definitely try this.

Die “mannetjes” blijken de 12 apostelen te zijn en de klok was niet zo fascinerend als het voor een kleuter was. Maar de astronomische klok lijkt me echter wel iets wat je moet zien als je Praag bezoekt. Nog zoiets onmisbaar is wandelen over de Karelsbrug. Hier maak je de oversteek van de Oude Burcht naar de Oude Stad. Vanop deze stenen brug heb je een mooi uitzicht over de rivier.

Wanneer je de Oude Burcht bezoekt, raad ik je zeker aan een kijkje te nemen in het Sternbergpaleis. Dit museum is gratis te bezoeken op vertoon van een studentenkaart. Het ligt een beetje verborgen en misschien is het daarom niet zo’n enorm toeristische plek. Wij waren er in ieder geval zo goed als de enige bezoekers. Dat neemt niet weg dat er een prachtige collectie te bezichtigen valt. O.a. de enige Rembrandt die Tsjechië bezit (en ik heb een zwak voor Rembrandt) maar ook andere (en eigenlijk vooral) Vlaamse en Nederlandse schilderkunst.

Verder is ook het gouden straatje een bezoekje waard! Nummer 22 was ooit een verblijfplaats van Franz Kafka, 1 van de belangrijkste Duitstalige schrijvers. Daarnaast is het gewoon een heel schattig plekje waar je vooral je ogen de kost kunt geven.

Vlakbij de Oude Burcht kwamen we per toeval terecht bij een CD- en LP-winkel  (Music Antiquariat) waar zowel Abel als ik heel tevreden buitenkwamen! Ik kon er de laatste CD van Michael Jackson op de kop tikken voor 50 kronen (2 euro). Een danseres (of toch die van mijn dansschool hihi) kan een Michael CD van 2 euro (!!) gewoonweg niet laten liggen. Verder was er een vrij uitgebreide collectie aan LP’s (waaronder albums die ik klassiekers zou noemen) voor 4 euries.

Wat je zeker eens moet proeven is trdelnik. Een rond gebakje dat “traditioneel Tsjechisch” genoemd wordt en vooral heel lekker is met kaneel. Het deed ons denken aan de Zweedse kaneelbollen die we stiekem lekkerder vinden. Maar tóch moet je het gegeten hebben als je deze stad bezoekt!

Nogal off the beaten track als je het mij vraagt is de Vitkovheuvel. Helemaal in het noordoosten van Praag beklim je deze berg langs trappen (die best te doen zijn) en krijg je vervolgens een prachtig uitzicht cadeau. Een leuke plek om te wandelen dus, zeker rond zonsondergang!

Ten slotte is een bezoekje aan papelotte perfect voor de stationery liefhebbers onder ons. Een heel fijn concept van Tsjechische makelij. Hoe het net in elkaar zit, vind je hier maar het concept beviel enorm. Zeker op esthetisch vlak. Je weet wel, het oog wilt ook wat. Hieronder zie je mijn aanwinsten. Wat ik vooral heel handig vind zijn de elastische banden om rond je schriftje(s) te binden zodat je pennen en potloden erbij blijven en niet gaan rondreizen. 🙂

Ohja, hiervan heb ik geen foto maar in Country Life ging mijn hartje sneller slaan. Een biowinkeltje vol vegetarische/veganistische producten in hartje Praag. Ik kocht hier 2 lekkere Chimpanzeerepen en kamillethee. (jup, voor een keer hield ik me in in zo’n winkel haha)

Hierbij heb ik kunnen vertellen over mijn reisje naar Praag wat ik er graag over kwijt wou. Wat eten betreft, schreef ik eerder dit artikel.

Het is een mooie, oude stad waar je toch wel eens moet komen. Zéker wanneer je op reis wilt met een beperkt budget!

Sincerely yours, Stefanie

4 gedachtes over “What to do in Prague + shops 

  1. Ohh, super leuke foto’s! Die cd-LP-winkel ziet er zoooo erg leuk uit! Wat leuk dat je nog een CD van Michael hebt kunnen kopen #jaloers… 🙂 Ook dat trdelnik (als ik het juist heb onthouden) gebakje ziet er erg lekker uit! *ikwilooknaarPraag* X

    Like

Geef een reactie

