Vegetarian in Prague | Breakfast, lunch & diner tips 

Koffiekoeken, limonade en iedere dag dessert. Dat is vakantie voor mij. Nu ja, een deel ervan. De remmen los(ser) hoort er gewoon bij. Naar Praag gaan vond ik eerlijk gezegd heel spannend omdat ik niet wist wat te verwachten wat eten betreft. Ik dacht “Tsjechische keuken, dat is veel vlees en vooral zware kost”… Was dat juist gedacht? Ja máár dat betekende niet dat een vegetariër met een gevoelige maag (gimme my fruit and veggies!) er niet lekker kan eten. Integendeel. Ik had zelfs de keuze om geen vis te eten. Yay! Na wat opzoekingswerk en puur geluk, kwamen we op deze leuke plekjes terecht.
EN: Croissant in the morning, drinking homemade lemonade when having diner and eating a sweet treat every day. Those are a few necessary things for me during vacation. To be honest, I wasn’t too sure if Czech cuisine would fit my desires. I was pleasantly surprised because I didn’t even have to eat fish (I’m actually a pescotarian but I hate labels, so yeah). I share with you 9 tips on where to eat in Prague when you’re looking for yummy (vegetarian) food in this beautiful old city! 

Breakfast

Oké, wat ontbijt betreft verwacht een vege-/pescotariër niet meteen problemen. Toch wil ik ook graag tips delen wat leuke plekjes om te ontbijten betreft. Op voorhand had ik dus al wat opzoekwerk gedaan wat het “waar zullen we eten”-vraagstuk betreft. (dat is gewoon mijn taak als we op reis gaan eigenlijk, Abel doet de ingewikkeldere dingen) Veelbelovend waren de recensies van Café Lounge. Ik ging voor de pancakes with apple-pear chutney and almonds. Naast een menu waardoor je het moeilijk krijgt om te kiezen, bieden ze ook verschillende manieren van koffiezetten aan. Zowel de aeropress als drip bar vielen in de smaak. We zijn dan ook 2 koffieliefhebbers bij elkaar.

De tweede dag besloten we naar een koffiebar te gaan die ik de eerste dag had opgemerkt. Hier kon je een ontbijtmenu kiezen, vers (ja het proefde echt vers) sinaasappelsap en een lekkere koffie incluis. Ik bestelde yoghurt met fruit, zaden en honing. Minpuntje aan U Kajetana: de boyfriend kreeg maar 1 croissantje (wel redelijk grote potjes choco en confituur). Vond ik zelf vervelend gezien de prijs. (niet dat het duur was maar in verhouding…) Het derde ontbijt nuttigden we bij Monolok Café, een koffiebar waar ik per se naartoe wou. Hier gingen we beiden voor aeropress coffee (die dan in een glazen kan op tafel komt) en nam ik opnieuw een licht ontbijtje. Homemade fruit muesli deze keer. Mijn god, dat smaakte! Vind je ook niet dat de zachtgekookte eitjes enorm leuk werden opgediend?

Lunch

Na onze eerste voormiddag hadden we al heel wat van Praag kunnen bewonderen. We rammelden dan ook van de honger. We vonden niet meteen iets leuk te eten tót we Jo’s Bar tegenkwamen. Er stonden op het menu slechts bij 2 gerechten een V van vegetarisch maar voor de rest vond ik de keuzes wel de moeite. Ik smulde enorm van mijn salade met gegrilde geitenkaas, peer en vijg met honing. Op dag 2 was ik voorbereid! In Abels reisgids merkte ik op dat in de Oude Stad 3 vegetarische restaurants werden aangeraden. 1 daarvan was Country Life. Hier doe je aan zelfbediening en kies je uit een redelijk uitgebreid aanbod. Je betaalt voor het gewicht dat je uiteindelijk opschept. Een vol bord veggie deliciousness voor ongeveer 4 euro, wauw.

De derde middag aten we bij een Italiaan die Abels broer uitkoos (we waren op bezoek bij zijn broer die dus studeert in Praag), pizzeria Carllino. Ik at de spaghetti estivi wat neerkwam op pasta in olijfolie met tomaatjes uit de oven, gemarineerde mozzarella en basilicum. Nommm

Diner

De derde belangrijke maaltijd… De dag dat we het vliegtuig namen naar Praag waren we vrij laat in onze AirBnb dus kookten we zelf. De eerste echte avond spraken we af met Abels broer en ik had een burgerrestauran uitgezocht. Het handige aan online menu’s is 1) dat ik alvast wist dat ik bij Joy Burger ook veggie kon bestellen en 2) dat de keuzestress een heel deel wordt verminderd, haha! Mijn burger bestond dan uit een lekker broodje, veel groenten, halloumi en 2 kleine portobello’s. Als side dish thin julien fries (dunne frietjes <3) & heerlijke homemade lemonade daarbij.

Ook voor de tweede avond was ik voorbereid. Deze keer een uitsluitend vegetarisch/veganistisch restaurant, Maitrea. Niet alleen vriendelijke bediening, ook een menu waarvan mijn smaakpapillen op hol sloegen. En dat deden ze ook tijdens het eten zelf. (Abel had udon noodles met een pindasaus en ‘eend’, dit was zo lekker dat ik er jaloers door werd 😉 en mijn eten was al zo extreem goed…) Voor de laatste avond dacht ik me voorbereid te hebben maar het restaurant bleek al vol om 18u20 (vroeg toch?). Gelukkig bracht het lot ons bij Stoleti waar ik een boekweit risotto at met pecorino en fijngesneden groentjes waarbij  ik nog gestoomde worteltjes bestelde. (Als ze mij voor €2 een potje groenten aanbieden, sla ik dat niet af!) Waarom “het lot”? Wel, de daily offer was die dag net cheesecake. Mijn all time favourite! Dus ook dat liet ik niet aan mij voorbijgaan.

Het volgende artikel zal tips bevatten over Praag in het algemeen en leuke winkeltjes. In ieder geval heb ik/hebben we (toch, Abel?) enorm genoten van onze getaway. 

Sincerely yours, Stefanie

5 gedachtes over “Vegetarian in Prague | Breakfast, lunch & diner tips 

  1. Wauw, het eten ziet er heeeerlijk uit! *ikwilook*, wat fijn dat je je daar amuseert en hopelijk je gedachten wat verzetten! (als het nog niet zo heel beter gaat, begrijp me niet verkeerd) Liefs, X

    Like

Geef een reactie

