The first resolution is to have no resolutions

Er zijn de bloggers die lijstjes opstellen met goede voornemens en er zijn de bloggers die tot inzicht zijn gekomen dat voornemens maar rare dingetjes zijn. All fine by me. Ik schreef vroeger ook lijstjes met goede voornemens. En eerlijk gezegd begon ik er ergens in december opnieuw aan. Tot ik ergens las (sorry, geen idee meer waar!) dat het geen goede voornemens moeten zijn maar gewoontes. Dat zette me aan het denken. Ik vertel jullie waarom ik gewoontes boven voornemens verkies en ik vertel wat over mezelf 🙂 
  • “Dit jaar ga ik echt gezond eten en sporten” is al lang geen voornemen voor mij. Het is gewoon hoe ik leef. Gezond eten is het lekkerste wat er is, ik fiets en dans en als het ff kan ga ik graag zwemmen (dat zou wel een echte gewoonte mogen worden, want puur genieten) of lopen. Dit voornemen is eigenlijk het eerste wat je zou moeten omzetten in een gewoonte! Het vraagt even tijd totdat je ‘gezond’ leert appreciëren. Maar eens de waardering er is, kun je niet meer zonder! Ps: gezond betekent ook met mate. Zei daar iemand kroketten?
  • Het eerste waar ik aan denk, zeker na de gebeurtenissen van de voorbije week, is dat ik vaker fuck it moet zeggen tegen mijn schoolwerk en naar mijn familie moet gaan. Ik heb grootouders die aan de kust wonen en een dagje over en weer vraagt veel reistijd (tijd waarin ik wel productief kan zijn als ik wil). Dit jaar zeg ik echt fuck it en ga ik naar hen wanneer ik daar zin in heb. Punt.
  • Iets helemaal anders: ik wil de gewoonte hebben om in elke buitenlandse stad die ik bezoek een mooie ring te kopen. Ik wil meer ringen gaan dragen en dit lijkt me leuk omdat ik dan herinneringen letterlijk meedraag.  
  • De gewoonte om mijn leerstof goed bij te houden, is er eentje dat ik zeker niet moet afleren. Ik merk nu tijdens het blokken weer dat dit heel erg helpt (dus tip voor 2016: laat het niet allemaal liggen tot de blokperiode 😉 ) 
  • Wat geldt voor familie bezoeken, geldt ook voor afspreken met vriendinnen. Het najaar van 2015 was al een verbetering tegenover vorig academiejaar maar het kan beter… Fuck it en een date plannen.
  • Mijn ‘lievelings’ goede voornemen voor 2015 was iedere maand minstens 1 boek uitlezen. De ene maand ging dat beter dan de andere maar als ik terugkijk, heb ik heel wat boeken gelezen en heb ik nu zowat de gewoonte (hehe) om iedere avond voor het slapengaan te lezen. Ik merkte hoe graag ik dat eigenlijk doe en hoe ik ervan geniet om in een verhaal te worden meegetrokken! 
  • Ten slotte wat ik de semi-digital detox noem: bij het slapengaan een half uur op voorhand mijn gsm wegleggen en ’s ochtends de wifi pas inschakelen na mijn ontbijt. Simpel maar het is een begin. Ik oefen hierop sinds ergens in november. Het eerste is lastiger maar over het algemeen ben ik zeer tevreden.   

Zo, nu heb je mij een beetje beter leren kennen en heb ik jou misschien kunnen inspireren 🙂 In de tussentijd ben ik ook benieuwd geworden naar jouw goede gewoontes (in wording). Keep up the good work! 

3 nieuwjaarskussen, Stefanie 

4 gedachtes over “The first resolution is to have no resolutions

Geef een reactie

