Let’s be real 

Zelfs de Belgische krant publiceerde er een artikel over. Essena O’Neill stopt met sociale media. In de plaats daarvan gaat ze verder met een project genaamd ‘Let’s be game changers’. Maandag bekeek ik de video waarin ze breekt en haar woorden de vrije loop laat om haar standpunt duidelijk te maken. Uren later zat ik hier nog over na te denken. De volgende dag was het overal te lezen. Hoe ik over sociale media en ons gedrag in verband hiermee denk, deel ik maar al te graag.

Ik volg Essena al een hele tijd op haar verschillende sociale media (YouTube, instagram, snapchat en tumblr). Ik was dan ook niet verbaasd door haar uitgesproken mening, noch door haar woordenstroom. De video in kwestie keek ik begripvol (respect voor meningen van anderen), doch met een opgetrokken wenkbrauw.
Mijn eerste punt is dat wat we doen met sociale media onze eigen keuze moet zijn en is. Er zijn genoeg mensen die een centje bijverdienen door bijvoorbeeld gesponsorde artikelen te schrijven, maar wel hun eigen mening verkondigen. Dát is toch niet fake? Er zijn ook genoeg mensen die tonen wat er achter de schermen gebeurt en niet bang zijn om zichzelf zonder make-up, in joggingbroek te laten zien. (Mmm, make-uploze pyamadag, yay!) Als je je (als instafamous persoon) verplicht voelt om er altijd goed uit te zien dan leer je daar mee omgaan of je doet iets aan dat gevoel van verplichting. Of zie ik dit te simpel? Dan is dat omdat ónze eigen sociale media in onze éigen handen moet liggen. Zo lees ik ook weleens dat bloggers samenwerkingen met bedrijven afwijzen omdat het niet past bij hun blog of ‘imago’ op sociale media. Sommigen zijn ook helemaal tegen gesponsorde artikelen of video’s. Zie je, onze eigen keuzes… Net zoals we zelf kunnen kiezen bij wie we op ‘volgen’ of ‘abonneer’ klikken. 😉

Aangezien ze overrompeld werd met vragen, reageerde Essena’s vriendin Bonny Rebecca op de ‘heisa’. In deze video maakt ze duidelijk dat zij en Essena sociale media op een heel andere manier beleven/beleefden. Voor haar blijft inspireren de grootste prioriteit. Hiermee kom ik op mijn tweede puntje: er is niets, echt niets, mis mee als je houdt van mooie foto’s plaatsen op sociale media. Filter eroverheen, licht en scherpte bijstellen, minder schaduw. Naar mijn mening, is dit helemaal oké. Zolang jij het mooi vind en je het niet per se doet om erbij te horen. Is het tegenwoordig de trend om lichte foto’s met witte randen te posten maar houd jij meer van het zwart-witthema? Ga dan voor zwart-wit! En ja, als jouw lunch gisteren een kleurrijke quinoasalade was en je vandaag een witte boterham met kaas eet, dan kan je gewoon die foto van gisteren de wereld insturen als je daar zin in hebt. Why not? Life isn’t always perfect maar dat betekent niet dat jij geen plezier kunt beleven aan mooie foto’s posten. Laten we sociale media (ook) gebruiken om creatief bezig te zijn. You get the point.

Nog een laatste dingetje. Ben echt bijna uitgebabbeld hoor. Kijk inderdaad eens op van je schermpje, om de wijde wereld te verkennen met je ogen. Echter, dat schermpje is toch niet altijd even doelloos. Evengoed gebruiken we het om te communiceren met dierbaren die we amper zien. Sociale media is gewoon een dingetje van onze tijd. Een heel aanwezig dingetje, dat wel. En wij zijn de generatie die met die aanwezigheid en alles wat de sociale media met zich meebrengt (zoals bedrijven die zeggen wat modellen moeten doen en instagrammers die dingen posten om heel veel geld te verdienen), moeten leren omgaan.

Dit is waar ik mee zat na het bekijken van de video en het lezen van artikelen. Het hiermee eens zijn of niet, dat is dan ook geheel vrijblijvend. Ik ben errug benieuwd naar jullie meningen!

Heel veel liefs (en dat is heel oprecht, je hebt dit artikel immers uitgelezen), Stefanie

3 gedachtes over “Let’s be real 

Geef een reactie

