Monthly Recap | Vegetarianism & october feelings

Ik schrijf dit artikel met een dubbel gevoel. Enerzijds vind ik het een tof idee dat ik hier later op kan terugkijken, anderzijds kijk ik niet graag terug. Achja, het was nu ook geen rampzalige maand. Deze maand oktober was best een mooie editie. Met veel wandelingen, zon en andere mooie dingen. Ik nam ook een relatief grote beslissing en schreef een persoonlijke blogpost die heel positief werd onthaald. Dit is het verslagje van mijn maand oktober. 
Het opmerkelijkste

Zowel de eerste als de laatste avond van oktober stonden in het teken van een concert. Op 1 oktober stond ik ’s ochtendsvroeg met croissantjes in een lange rij te wachten omdat Editors diezelfde avond nog zouden optreden in het Depot. Een magistrale ervaring, zo close met 1 van mijn lievelingsbands (zeker weten mijn lievelingszanger, Tom Smith). Daarover lees je hier meer.

 Op 31 oktober zag ik Oscar and the wolf in het Sportpaleis. Brilliant concert! Heel betoverend, de muziek, Max en de gedachte dat hij ook maar een Vlaming is. Eentje die erin slaagt om een volgeladen Sportpaleis te doen ontploffen.

Steffie eet geen vlees meer

In september van vorig jaar zette ik de eerste stap naar vegetarisme: ik at maximaal 2x per week vlees. Daardoor at ik dan weer meer vis. Het beviel me wel. Bij de start deed ik dit omdat ik mijn ecologische voetafdruk wou verkleinen. Maar ik begon na te denken. Wanneer ik vlees at, iets wat alleen nog gebeurde als mama het klaarmaakte (en dat was dus heel weinig), smaakte het me niet meer. Ik kon er niet meer tegen dat ik het vlees at van een dier dat in erbarmelijke omstandigheden moest sterven zodat ik mijn spekmomentje kon hebben. Zo was het in mijn hoofd geslopen, ik moest ervan huilen. En nu zit ik hier. Reflecterend over de eerste weken als officieel vegetariër zijnde. Al is er niet heel veel verschil met mijn voormalige eetgewoontes, vlees is gewoon géén optie meer. Echter, een disclaimer: ik zou me pescotariër moeten noemen. Want vis is wel nog een optie. Ook zo min mogelijk (dubbele standaarden, ik weet het) maar ik vind dat ik het leven van mijn lieve mama die altijd lekker voor mij kookt niet té moeilijk mag maken. Zolang ik de hoeveelheid vis beperk, kan ik er (voorlopig) mee leven. Waar ik nu vooral op wil letten is dat ik voldoende gebalanceerd eet zodat ik geen tekorten oploop. En creatief worden met spaghettisaus, moussakka en dergelijke. Dat ook ja, haha! (Vind ik stiekem echt superleuk.)

Food

De dop-chocolade-in-theeverslaving zette zich ook deze maand rustig verder. Dit was op bezoek bij 1 van mijn beste vriendinnen. Veel praten, programma’s becommentariëren, samen koken en snoepen. Mijn nieuwe favoriete én snelle ontbijtje is deze: appeltje snijden en bakken in kokosolie/1,5 minuut in de microgolfoven opwarmen, havermout koken tot een papje, de twee mengen, kaneel, walnoten en pindakaas en/of amandelpasta toevoegen. Dag herfst in een kom. 

Mojitooooooo
Wat mijn aandacht trok

Dit zag ik in de krant. Bij een artikel over leren empathisch luisteren. Het sprak me aan omdat ze schreven dat mensen niet echt meer luísteren maar meteen een weerwoord hebben. Dat is iets waar ik zelf op let en aan werk: soms moet je gewoon luisteren en niet zomaar “het komt allemaal goed” eruit floepen. Een luisterend oor doet wonderen.

Nature

 Ik ben weer meer beginnen wandelen. Ongetwijfeld omdat ik zoveel houd van de schoonheid van de herft! Als de zon schijnt en ik zit binnen dan begint het te kriebelen, trek ik schoenen aan en hoor ik de herfstbladeren kraken onder mijn voeten. Dat is klein geluk in zijn puurste vorm. 🙂

De voorbije maand werd ik ook verrast door reacties op mijn blogposts. Het artikel over hoe ik het ‘leven na het kilo’s verliezen’ ervaar, is het meestgelezen tot nu toe. Eng, aan de ene kant maar langs de andere kant ben ik blij dat net zoiets persoonlijk zo ‘succesvol’ is.

Eet jij toevallig ook vege-/pescotarisch of hoe denk jij hierover? En was er in jouw maand oktober ook iets opmerkelijk?

Veel liefs, Stefanie

2 gedachtes over “Monthly Recap | Vegetarianism & october feelings

Geef een reactie

