Waarom het soms niet zo soepel loopt

Stella van mondetmoi.nl kondigde deze week aan dat ze begon aan een nieuw rubriekje en dat wij gezellig mochten meedoen. Met de hashtag lekkerinmijnvelproject gaan we onze dipjes en “ik weet niet wat er is maar er is iets en daarom voel ik me nu niet zo geweldig”-momenten tegemoet. Ik vond het zo goed van haar dat ze het niet zomaar aan haar laat voorbijgaan dat ze niet goed in haar vel zit, dus besloot ik mee te doen. Want ook ik zit meer dan dikwijls niet lekker in mijn vel (of in de knoop met mezelf, cf. mijn blognaam haha). Lees je mee over mijn zoektocht naar het hoe & waarom?

Sjongejonge, een paar dagen koudere temperaturen en ik heb maar 1 woord om mijn mood te beschrijven: cranky. Chagrijnig thuiskomen omdat ik moeilijk door de koude wind getrapt geraak op m’n fiets. Duizend zakdoekjes, koude voetjes. Hophop thee zetten en dekentje onder. -en er weer onderuit en naar mijn bureau verhuizen- Het is echter niet alleen bij dit soort weer dat ik ‘tranenwolk Steffie’ ben. Ik merkte op dat er een aantal dingen zijn die me van de kaart brengen en waardoor ik dan ook even van de kaart blijf…

Ten eerste dingen die me onzeker maken. Zoals wéten dat er mensen over je praten, mensen die denken dat ze je kennen. Ik heb het hier ook over vooroordelen die vanuit de maatschappij komen… Er wordt zoveel van ons, studenten (en mensen in het algemeen) gevraagd. Ugh tot de duizendste. Ten tweede maak ik me vaak zorgen over mijn lichaam. Spierpijn. Dan begin ik te piekeren: moet ik stoppen met dansen omdat alles altijd pijn doet? Word ik ouder met constante rugklachten? Blablabla, weenmodus aan.

Eens zin om te ruziën met de slechtste ruziemaker van de aardbol? Dan moet je bij mij zijn. Die schaarse momenten dat het gebeurt, ben ik best ontroostbaar. Voor mezelf opkomen lukt niet echt op die manier. (Laten we toch maar de vrede bewaren hihi) Vervolgens is er het fenomeen piekeren. Funny story coming your way… Mama noemde me toen ik klein was soms “piekermachine” omdat ik over werkelijk alles te veel en te diep nadenk. Door de jaren heen is dat gelukkig afgenomen maar nu nog steeds kan ik rivieren bij elkaar wenen door onzekerheden en what if‘s. Het leven van een meisje met een denkapparaat dat overuren draait.gratisography7

Iets wat je misschien gek gaat vinden is hoe ongemakkelijk ik me voel als iemand zijn/haar stem verheft… Ik ben het nooit gewoon geweest dat mensen zich kwaad op me maakten (is niet hetzelfde als verwend zijn, mensen) of duidelijk wouden maken dat ik iets fout deed door luider te gaan spreken of zelfs te roepen… Als iemand dat wel doet, ben ik uren later nog van slag en dat heeft dan ook een negatieve invloed op mijn humeur en zelfbeeld.  -fragiel kindje?- Tenslotte kan ik me ook niet lekker in mijn vel voelen als ik te veel en/of ongezond eet. Dat voel je toch echt meteen, als er iets verandert in je eetpatroon? Als mijn kleren niet meer zitten zoals ik het wil, als er een zwaar/opgeblazen gevoel om de hoek komt piepen,… Dan voel ik me létterlijk niet lekker in mijn vel. Net zoals wanneer ik niet blij ben met mijn outfit. Dan klopt er iets niet en is terug naar huis gaan de beste oplossing. In mijn hoofd dan toch. 😉

Toverwoord: relativeren. Het is trouwens zeker niet de bedoeling dat je jezelf hiermee gaat vergelijken of iets dergelijk. We moeten net samen leren omgaan met zo’n gevoelige puntjes, elkaar helpen. Yay!

En uhm, dan nog iets ‘kleins’. Hierna gaat het er weer positiever aan toe. Al vind ik niet dat je alle negatievere gedachten van een blog moét bannen. Volledig de keuze van de blogger zelf.

Herken jij je hierin? Wat is jouw tip of toverwoord voor zo’n #nietlekkerinmijnvel-dip? (hihi, diptip)

Liefs, Stefanie

bron afbeeldingen
2 gedachtes over “Waarom het soms niet zo soepel loopt

  1. Jaaaa verdorie, ik had een hele reactie getypt, valt mijn internet uit! JA DOEI. Naja, goed. Ik doe het gewoon overnieuw! Ik ben het he-le-maal eens met heel veel dingen die je schrijft. Ik herken mezelf er ook erg in. Als iemand zijn of haar stem verheft of laat merken dat hij of zij boos op mij is om welke reden dan ook, dan klap ik helemaal dicht. En vaak moet ik dan ook huilen. Als er iets is wat ik NIET kan, dan is het wel ruzie maken of iets. Brrrr. Ik ben het dus helemaal eens met de vrede bewaren. En dat piekeren is echt stom he? Hier nog zo’n piekermachine. Als klein meisje lag ik soms serieus te zweten in mijn bed omdat ik me zo’n zorgen maakte. Over dat ik beugel moest, dat soort dingen. Moest ik uiteindelijk ook, en ik heb alles overleefd haha. Maar toch! Ik loop trouwens zelf stiekem een beetje vast met mijn projectje, want het werd allemaal toch wel heel persoonlijk wat ik online zou gaan zetten. Maar ik ga er een oplossing voor bedenken. Het volgende artikel zou iniedergeval gaan over kleine oplossingen bedenken voor de redenen waarom je je soms zo niet happy voelt. Dus bij het piekeren zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan; iets vinden waardoor je jezelf even afleidt van die piekergedachten. Ik kijk dan vaak een vlog op Youtube of ik ga even tekenen. Zoiets geks. Dat helpt in ieder geval altijd wel! Of ik schrijf plannetjes op; “Hoe ga ik dit en dit uit de weg?” of “Hoe ga ik hier en daar verandering in brengen?”. Dat werkt ook altijd al goed 🙂 Ik vind het, nogmaals, echt ontzettend leuk dat je hieraan mee wilde doen. En dat je er een heel artikel over schrijft. Ik hoop maar dat je snel weer lekker in je vel gaat zitten! Liefs!

    Liked by 1 persoon

    1. Het is inderdaad wel de grens aftasten, ik denk heel erg na of het niet te persoonlijk wordt voor ik iets deel. 🙂 Leuke tips 🙂 Het is nu ook niet dat het slecht met me gaat ofzo maar ik word toch ook snel van mijn stuk gebracht, misschien is het meer standvastigheid wat ik nodig heb? 😉 Bedankt voor je reactie xxxxx

      Like

Geef een reactie

