Let’s talk body | The ‘losing weight’-experience 

Tijd voor een openhartig gesprekje. Uhm, monoloogje. (Maar feel free om te interageren.) Eerder vertelde ik al dat ik zo’n 2 jaar geleden heel erg ging vermageren. Naast alle voordelen zoals makkelijker kleding vinden en meer genieten van shoppen, bleken daar achteraf ook nadelen aan verbonden. Maar ho, ik ben supertevreden en zou de klok absoluut niet willen terugdraaien. Toch wil ik vandaag mijn after losing 44 lbs-ervaring delen. (jups, 20 kilo verschil tussen zwaarste en laatstgewogen gewicht)

  1. Wat als dat gewicht er gewoon weer bijkomt? De schrik zit erin. En dat is meteen het grootste nadeel. Waarschijnlijk hangt dit van persoon tot persoon af maar mij houdt het echt bezig. Ik eet niet weinig -daarvoor is er veel te veel lekker eten beschikbaar- maar ik eet zo weinig mogelijk troep -daarvoor bestaat er te veel heerlijk gezond eten-. Maar als ik dan eens zondig, moet en zal ik dat later uitbalanceren. Als ik uit eten ga ’s avonds, zullen alle voorafgaande maaltijden so-wie-so ‘verantwoord’ zijn. ’t Is iets mentaal.
  2. Ik ben er een beetje betweterig van geworden. Als het over gewicht verliezen gaat, laat ik graag weten dat ik een ervaringsdeskundige ben. (Sorry!) Mijn heilige overtuiging is dat diëten onzinnig is. Het gaat om een gezonde levensstijl (moderatie incluis). Punt andere lijn. En kom me dus niet vertellen dat je die extra calorieën van vandaag, morgen wel compenseert. -Hoef je morgen dan niet te functioneren ofzo!?- (Nogmaals sorry!)
  3. Bepaalde etenswaren doen pijn. Als er pasta wordt gekookt, wordt er te veel pasta gekookt. Maakt mama haar overheerlijke bolognaisesaus, maakt ze te veel. Klinkt vast wel herkenbaar. En als ik dan meer dan 1 bord pasta eet, lig ik de rest van de avond te rollen van de maagpijn. Inderdaad, (te veel) pasta, sauzen of vlees eten doet pijn. Al eet ik nog amper vlees, maar toch. Ik moet dus echt opletten wat ik eet. (Zo zijn er nog wel voorbeeldjes maar die heb ik bewust uit mijn geheugen verbannen.)  
  4. De vergelijksdrang is nog groter geworden, om eerlijk te zijn. Jezelf vergelijken  is énorm schadelijk. Mentaal een zware sleur. Ik ben tevreden met mijn lichaam maar er zullen nog altijd mensen een maatje minder kunnen dragen. Dat was zo al die kilo’s terug, dat is nog steeds zo en ik moet leren dat dat nu eenmaal altijd zo zal zijn. Qua houding en kledij ben ik veel zelfzekerder geworden maar het uitzicht blijft een struikelblok. Hoort wel een beetje bij punt 1 denk ik. Dear me, I’m very sorry.
  5. Ik heb het snel(ler) koud en ben veel gevoeliger voor stevige aanrakingen. Om van de grondstukken bij het dansen nog maar te zwijgen… Auwtch… Doch nogmaals: dit is geen klaagzang! Aan dat proces van gezond eten en extra sporten beginnen, is 1 van de beste keuzes die ik ooit gemaakt heb! 🙂

Heb jij hier ook ervaring mee? Vergelijk jij jezelf ook wel eens te veel met anderen?

Liefs, Stefanie

8 gedachtes over “Let’s talk body | The ‘losing weight’-experience 

  1. Ik ben nu een 2 maand bezig en al een 6 kg verloren (moet nog een heel deel af hoor) maar ik weet dat het altijd een strijd zal blijven omdat ik effectief de genen heb om dik te worden ( vanaf mijn 2 jaar was ik redelijk dik voor men lengte en is zo altijd gebleven) Nu heb ik wel het fenomeen van veel pasta en rijst bij iedereen omdat dit gewoon zo lekker is maar ik probeer echt wel dan mij te houden aan de richtlijnen die de dietiste mij heeft gegeven (30g ongekookt of 75g gekookt) Maar natuurlijk zal dit voor iedereen een beetje anders zijn.

    Ook raad ik iedereen aan die meer als 10 kg wilt verliezen toch minstens 1 keer naar een dietiste te gaan om ervoor te zorgen dat je gezond blijft eten en weet waar je de aanpassingen moet doen. Want minder eten is soms niet een goed idee je moet soms gewoon anders eten. Natuurlijk vooral groenten en fruit maar af en toe eens zondigen mag echt wel hoor

    Trouwens 20 kg is niet mis en zou daar ook enorm blij me zijn moest ik dat al halen maar ik denk dat het hier toch naar de 30 moet gaan eer ik mij echt goed ga voelen in mijn vel…wil rond het gewicht van voor men 1ste zwangerschap komen te staan…een tijd plak ik daar niet op maar ik weet wel dat ik dat echt wil

    Like

  2. Lieve Stefanie! Hoiiii daar ben ik weer. Ik betrapte mezelf erop nog nooit echt goed op je blogte hebben gekeken. Wat stom van mij!!! (Meen ik echt hoor!). Dit artikel trok mijn aandacht, omdat ik hier zelf ook ervaring mee heb. Komt ‘ie.

    Op mijn 16e was ik heel unhappy met mezelf. Tijdens de zomervakantie in Frankrijk met mijn ouders voelde ik me eenzaam. Ik at heel veel. Eten is leuk en ik had behoefte aan leuke dingen, dan krijg je dat, hihi. Ik kwam terug en woog veels te zwaar voor mijn lengte en bouw. Toen ben ik langzaam begonnen met dingen schrappen; niet meer dit, niet meer dat. Alleen nog maar thee en water drinken (wat in principe natuurlijk alleen maar goed is hoor!). Maar het ging op een gegeven moment iets ver. Ik was 12 kilo kwijt, maar dat was echt wel een struggle. Ik mocht NIKS lekkers meer van mezelf en als ik vond dat ik teveel had gegeten, moest ik weer een half uur op de crosstrainer thuis.

    Geestelijk ging het op een gegeven moment echt dwars zitten. Nu ben ik bijna 21 en is dat gelukkig allemaal voorbij. Ik ben over het algemeen wel tevreden met mezelf, maar ik blijf mezelf vergelijken met meiden die dunner zijn en fitter. Jep, ik weet precies wat je bedoelt. Ook is het soms nog altijd lastig om mezelf te beheersen. Ik vind eten ZO lekker (en vooral de slechte dingen).

    De laatste tijd heb ik me een beetje laten gaan. Er zitten twee kilo’s aan die er wel weer af mogen van mij. Dat betekent bewegen, veel water drinken en niet teveel eten. En gezonde dingen eten, vooral. Maar oef, wish me luck, want het is ècht lastig.

    Fijn wel, om te lezen dat je wel tevreden bent met jezelf. Je mag er zijn hoor, niet vergeten! ❤

    Like

    1. Kan ik even een knuffel naar Nederland versturen? ☺️ Voel je ‘m? Hihi! Die 2 kilo’s he… Laten we ze plezierkilootjes noemen. Je bent gelukkig met je nieuwe vriend en geniet van het leven. (En het is kouder buiten, er moet hard gewerkt worden etc.) En we zijn nog jong, die zijn er ook zo weer af. Zolang je maar niet vindt dat je moét. Gezonde dingen kunnen ook heel leuk, gezellig en lekker zijn. Good luck, lieve Stella (die er ook zeker mag wezen)! X

      Like

Geef een reactie

