Resolutions 2014-2015

Ohjee, weer een studiegerelateerd artikel! Misschien is dat gewoon een teken dat ik het echt zie zitten deze keer? Zonder twijfel wil ik me zoveel mogelijk smijten. Maar zo hard studeren en werken als ik vorig academiejaar deed, kan ook niet de bedoeling zijn. Dat was een hele andere context en toch maakte ik een lijstje met goede voornemens voor het komende academiejaar. Als ik het online gooi, houd ik het misschien nog beter vol? Hey, ho, let’s go!

Vastberadenheid, kordaatheid, beslistheid, volhardendheid. Een opsomming van mogelijke vertalingen van ‘resolution’. Letterlijk vertaald gewoon resolutie natuurlijk, wat voor mij zoveel betekent als een goed voornemen. Studeren wil ik draagbaar maken -niet de constante stress van het afgelopen jaar- terwijl ik mijn innerperfectionist tevreden kan stellen. Daarom bedacht ik een paar doelen waar ik mij graag aan wil houden.

7-40 (1)

  1. Ongeveer 8u per dag werken. En de ene dag al wat meer dan de andere. 8 uur neemt men (lees: studiebegeleiders) gewoonlijk als richtlijn, voor 5 dagen per week. Als je dat doet, hoef je zogezegd in het weekend niet te werken. Maar zoals ik zei moet het draagbaar én haalbaar blijven. Ik heb echter redelijk wat springuren. Die probeer ik dan zo productief mogelijk in te vullen. Ondertussen heb ik in ieder geval een bib gevonden waar ik het aangenaam vind om te studeren. -koffie, cappu, warme chocomelk,… voor 90 cent uhuuu- Bovendien hoop ik zo ook meer ontspanning te hebben na 18u. Thuiskomen en (zo goed als) klaar zijn voor de studie, daar ga ik voor. (Er zijn nu sowieso mensen die denken “die is zot”. haha) 
  2. Kwaliteit boven kwantiteit. Als een bezetene zat ik er altijd maar voor te zorgen dat ik niéts achterliep met de leerstof. Er moest en zou aangeduid worden. Wrrrrong. Stefanie zag het licht en besloot dat het beter is om trager vooruit te gaan met de leerstof maar wél heel goed te weten wat ze leert. Kwaliteit boven kwantiteit dus. Al probeert die innerperfectionist de 2 nu gewoon te combineren. Keep calm zou ‘k zo zeggen. 
  3. In augustus merkte ik hoe niet fijn ik het vond dat mijn teksten slechts in 2 kleuren waren aangeduid. Titel en kern. Voor ‘het nieuwe begin’ bedacht ik een heuse kleurencode. Begrip, kernzin, situering in tijd & ruimte, voorbeelden, namen, ze hebben allemaal een eigen kleur markeerstift/lijntje. En neen, mijn boeken zien er nu niet uit als kleurboeken. Maar zo zie ik wel snel terug waar het over gaat.
  4. Vorig jaar sloeg ik af en toe een dansles over omdat het werk me te veel werd. Ik vind echter dat het fout is om een uiting van je passie zomaar te laten varen voor die misschien 15 pagina’s die ik anders zou kunnen ‘leren’. What’s the point? Flink naar mijn 2 danslessen -ultieme ontspanning- en liefst nog een extra uurtje sport per week. Het liefst ga ik dan richting zwembad baantjes trekken.
  5. En die studentenjob. Die is onderweg. Hoop ik. Als een bezetene zit ik te wachten op een sms’je of e-mail. Het gesprek ging in ieder geval goed!

6fa0bced7aa3625ff7ee6a22e15172d3

Daarnaast wil ik uiteraard mijn blog blijven bijhouden, wat tot nu toe heel goed lukt, en niet zo afgeleid worden door de klok. Wat me het meest gestresst maakt tijdens het studeren is de gedachte “huh, is het alweer een uur later!?”. Ik wil me daar minder van aantrekken. Gaat misschien hand in hand met resolution 2

Is er iets herkenbaar voor jou? Iedere tip wordt ook met dank onthaald trouwens.

Heel veel liefs, Stefanie

2 gedachtes over “Resolutions 2014-2015

Geef een reactie

