Leven in Leuven | Editors @ Depot 

Het eerste artikel van een rubriekje dat ik wil wijden aan mijn thuishaven Leuven. Leuven is een kleine grootstad en de hoofdstad van Vlaams-Brabant, op zo’n 30 minuutjes van Brussel. Kleine grootstad? Uhu, ‘klein’ in oppervlakte maar tegelijk heeft de stad zó veel te bieden. Meer dan onderwijs en bier. Bewijsstuk 1: op 1 oktober kon ik 1 van mijn lievelingsbands zien spelen in een relatief kleine concertzaal, “het Depot”. Dat ging echter niet zomaar. Lees je mee over mijn fangirlavontuur?

Dinsdagochtend. Ik kijk nog even of ik een dringend berichtje heb gekregen. Wat zie ik? Aapje die mij van mijn stuk brengt. “Editors komen naar het Depot”. Uhm, wát gaan ze doen!? Of eerder wat gaan wij doen? Want tickets waren enkel te verkrijgen op donderdagochtend in het Depot zelf. Vanaf 10u. Ons plan om vroeg op te staan en koffiekoeken te eten, was snel gesmeed. We moésten en zouden erbij zijn!

Na wat leek op de slechtste nachtrust ooit, werd ik (voor de 3e keer wakker) om 6u30. Iedere keer dat ik wakker werd, zag ik voor mij hoe het Martelarenplein (het plein waar het Depot zich bevindt) vol tentjes stond van mensen die dus meer moeite hadden gedaan dan ik. Of ik zag voor me hoe ik  aan kwam gefietst en zag hoe de rij al zo lang was dat het zinloos was om nog maar te proberen. Besluit: om 7u15 stond ik in de rij, met croissantjes. De adrenaline raasde door mijn lichaam! Vanaf dit punt in de rij zou ik so-wie-so tickets kunnen bemachtigen. Krant lezen, beetje verkleumen en wachten op Abel die dan koffie kon halen. 🙂 De M staat voor Café Mocha haha, best schattig. -foto snelsnel genomen met de iPhone, sorry-
Een “brrr zo koud/ugh zo moe/dit is geweldig”-gesprekje later was het 10u. Het moment. Ja hoor, Abel en Steffie naar Editors! Ka-tsjing! Een bonusje: ik zag het dag worden. Ik zag hoe de stationsbuurt van donker en leeg naar zonnig en vol studenten evolueerde. Ik zag de zon opkomen boven de stad. Prachtig 😉

Overdag weer doen alsof het een normale dag was, flink les volgen dus. Om rond 19u30 weer present te zijn. Le concert a été magnifique! Het begon met een voorprogramma, Elliot Moss. In de beschrijving van het evenement werd hij vergeleken met Bon Iver en James Blake, dus was ik heel erg benieuwd. Mijn verwachtingen werden ook wel ingelost. Klik misschien eens op zijn naam, zo ontdek je weer iets nieuw hihi.

To the point nu. Editors, Tom Smith, I’m in love. 2012 Rock Werchter, 2014 Pukkelpop, 2015 Depot Leuven. Allemaal TOPconcerten. Dit was anders, zo’n unieke ervaring. De stem van Tom Smith verkies ik al-tijd, daar ben ik ook in l-o-v-e with. En nu stond hij vlakbij, met zijn stem. Een intiem concert in plaats van een festivaloptreden. Spektakel, jawel. Dankzij de muziek en zijn inleving, niet dankij vuurwerk. -de korte zinnetjes drukken uit hoe intens ik dit alles beleefde haha-
Het concert kaderde in de release van het nieuwe album, In Dream. Lieve lezers, beloof me 1 dingetje. Dat je naar dat album zult luisteren! Persoonlijk vind ik het beter dan het vorige. Tegelijk is het ook weer anders. Ze hebben meer geëxperimenteerd deze keer. Kortom, een aanrader. Grote plus trouwens voor Tom die mijn favoriete lied van de band akoestisch, alleen speelde. Én voor ‘de man van het podium’ die een setlist in mijn handen duwde.

Moraal van het verhaal is het volgende: yay voor Depot, yay voor vroeg opstaan op de juiste momenten en yay voor geweldige nieuwe albums die worden voorgesteld in nog geweldigere concerten. Ahja, een yay voor Leuven daarbij natuurlijk!

Liefs, Stefanie

Een gedachte over “Leven in Leuven | Editors @ Depot 

Geef een reactie

