Pizza, espresso, gelati: Rome & Napoli tips 

Laten we het er unaniem over eens zijn, de Italiaanse keuken is de lekkerste keuken. Indien we dat niet zijn, wil ik je nu vrijwillig proberen te overtuigen. Ready, set, go!

First things first. Elke dag is zondag in Italië. Want de dag beginnen ze met een croissantje en een espresso/doppio/cappucino. Koffie drinken gebeurt ook gewoon aan de bar. Kwestie van euro’s uit te sparen. Wij besloten ook een kans te geven aan wat de beste koffie van Italië zou moeten zijn, bij Sant Eustachio in Rome. Mijn cappucino was inderdaad overheerlijk maar voor de vriendelijkheid zou ik niet teruggaan haha. De tweede foto hoort bij ons ontbijtje dat bij ons verblijf inbegrepen zat. Bij Pignatelli Cafe’ Di Erricis Simona waren ze wél heel vriendelijk en mmm deze croissantjes!

 Laat ik ook maar meteen met de tweede deur in huis vallen. Je kunt niet naar Italië gaan en geen gelati eten, capeesh? Mijn favoriete smaak was zonder twijfel extra dark chocolate. Want pure chocolade is mijn favoriet en waar anderen een probleem maken van de bitterheid, heb ik dat net graag bij chocolade. 🙂 We aten op 4 plekken hele hele lekkere gelato, 2 in elke stad. Kunstige potjes yummieness hé…

    

Van boven naar onder (want ik raad ze gewoon allemaal aan, nah!): Rome: Flor op Campo di Fiore & Fior di Luna in Trastevere ; Napels: Officina Gelati op de Via Toledo (tussen de winkels) & Zini in Sorrento (niet echt Napels, I know).

Mijn favoriete lunch in Rome was zonder twijfel het stuk pizza bij Zaza! Mijn eerste echte stuk pizza in meer dan 2 jaar en het was een goeike. Je kiest je pizza, ze snijden een stuk af en dat wordt dan gewogen. Zo bepalen ze de prijs. Voor ieder van ons was 1 stuk voldoende als lunch! -Voorbereiden op de verorberingen van later op de dag-


Oké, dat dat mijn favoriet was, was misschien een leugentje. Na ons bezoek aan het Vaticaanmuseum aten we bij Mama en ik ga dus echt niet kiezen tussen Zaza en Mama! Hier at ik een pasta pesto (met aubergine en geroosterde amandelschaafseltjes). Om to the nomnom.

Ook voor avondeten in Rome zijn er 2 plekjes die ik heel graag wil delen. Wil je eens in een echt authentiek Italiaans restaurantjesdecor eten ga dan naar La Bruschetta . 1) De oudere Italiaanse mannetjes daar werken ongelooflijk hard en zijn gewoon aandoenlijk. 2) Je kunt de pizzabakker aan het werk zien. 3) Overheerlijke spaghetti carbonara! 4) Daar paste nog een tiramusu achteraan.-coffee over chocolate- Om de Rometips af te sluiten een moderner restaurantje. Namelijk Baccanale op de Via Veneto. Bruschetta, ravioli en een vers theetje per favore! 

Ook in Napels, misten we onze start niet. Nog verschrikkelijk moe van Rome, wouden we niet te ver van het hotel wandelen, maar lekker eten was wel noodzakelijk natuurlijk. Online kwam ik Pizza Margherita tegen. Neen, niet het gerecht gekkie, een pizzeria-ristorante. Als ze mij ons gedeelde voorgerecht -allemaal soorten visjes- zouden kunnen bezorgen, zou ik mij meteen weer in Italië wanen. En wat dacht je van 2 grote bollen mozzarella? Doe eens gek, want je krijgt er de lekkerste tomaten bij. (Tot mijn grote spijt 1 bol laten liggen, ik heb zo mijn limieten haha) Waarschijnlijk is er dan geen plaats meer voor een dessertje maar neem een limoncello en je maagje gaat tevreden slapen.

Zoals ik in het andere artikel over Italië schreef, moét je pizza eten aan de baai van Napoli. ’s Avonds, met uitzicht op een zee van lichtjes. Hiervoor kan ik Pizza Fresco aanraden. Hier gingen we 2 keer naartoe. De laatste avond had ik veel geluk met het diner. Ik wou geen tweede pizza maar wél pizzabrood. Dus nam ik iets met focaccia en rucola, mozzarella en tomaat. Bleek dat dus een pizza te zijn zonder de gesmolten kaas en zonder de tomatensaus. Double win! 

Culinair gezien genoot ik het meest van Napoli maar we kunnen wel besluiten dat je niet zult verhongeren wanneer je beslist het vliegtuig op te stappen richting Rome en/of Napels. Ook niet wanneer je vastzit aan een bepaald budget!

Veel liefs van het meisje dat Italië mist,

Stefanie


2 gedachtes over “Pizza, espresso, gelati: Rome & Napoli tips 

Geef een reactie

