Put it on your bucketlist: Rome & Napoli

Gedaan met de stilte. Vanaf nu kan ik weer hersenspinsels op jullie afvuren. Yes! En ik kan niet anders dan meteen met de deur in huis te vallen: mijn reis naar Italië was in 1 woord fantastico! Eerlijk gezegd hebben we zoveel gezien en gedaan dat ik al heel goed moet nadenken om het mij te herinneren. Toch ga ik in mijn geheugen graven (lees: foto’s herbekijken) en in 3 verschillende blogposts proberen om jullie te overtuigen stante pede naar Italië af te zakken…

foto’s maken in het donker bleek niet zo heel praktisch…

Credits voor Abel omdat hij me op het idee bracht voor dit artikel. Tijdens het eten van een pizza aan de baai van Napels merkte hij op dat dat iets is wat “van de bucketlist kan geschrapt worden”. En of hij het bij het rechte eind had! If you’ve never been to Napoli, you don’t know real pizza. Want pizza is er heilig, goedkoop en vooral overheerlijk. Mijn reactie? “Dus dit is pizza…” Exit Dr. Oetker.

 Iedereen heeft al foto’s gezien van het Colosseum -hé kijk nog 1- maar via foto beleef je niet hoe imposant zo’n werk is. Bouche bée met mijn “dat is handwerk en eeuwenoud en dat staat nog recht”-idee. We bezóchten het niet (studentenbudget, tijdbesteding,…) maar daar hebben we geen spijt van. Voor een uitzicht over Rome en het Forum Romanum beklim je het Capitool.

Gelovig of niet: ook Vaticaanstad is een bezoek waard! Koop je tickets op voorhand en skip the line om het museum en de Sixtijnse Kapel te bezoeken. Vervolgens laat je je betoveren. Mijn persoonlijke hoogtepunten waren het beeldhouwwerk van Laocoön en zijn zonen (ken ik door mijn 3 jaartjes Latijn, leuk om in het echt te zien), de School van Athene van Rafaël en De schepping van Adam, door Michelangelo. 3 klassiekers waarover ik heel blij ben dat ik ze met mijn eigen ogen kon zien.

Daarnaast zagen we ook Apollo en Daphne van Bernini in Galleria Borghese. Besproken bij Esthetica en nu zelf kunnen ervaren hoe prachtig dit beeldhouwwerk is. Toch ook een vak apart maar oh zo mooi. Dit museum vind je in Villa Borghese. Een wandeling hier mag je zeker niet overslaan, net als wandelen naar Pincio (1 van de heuvels) voor het uitzicht over de stad Rome.

 Over Napels wordt dikwijls gezegd dat het een gevaarlijke stad is, terwijl wij het eerder  ruig en zuiders zouden noemen. Na Rome was het wel een kleine cultuurschok. Het eerste wat we zagen waren ruziënde taxichauffeurs die hun toeter, net zoals de andere Napolitaanse bestuurders, heel goed weten staan. Maarja, ruig en zuiders dus. En dat hoeft zeker geen negatieve bijklank te krijgen. Zeker de buurt aan de baai (en Chiaia) is prachtig en we hebben ons sowieso niet ‘bedreigd’ gevoeld. Dus gewoon wandelen en zeker Castel dell’Ovo bezoeken -gratis-.

 Als je in Napels bent, moét je Pompeii bezoeken. De oude stad werd verwoest door een uitbarsting van de Vesuvius. En tóch is er heel veel bewaard gebleven. Mozaïeken, muurschilderingen, beeldhouwwerken, (de fundamenten en muren) van de huizen, zuilen,… Ik wil niet pushen ofzo maar bezoek het toch maar gewoon hihi. En laat dan weten of jij net zo verbaasd bent als ik over wat bewaard werd…

Tenslotte de Amalfikust: wij kozen voor een dagje Sorrento. Geen strandverhaal maar heerlijk ronkuieren in de kleine straatjes. Hier zeker geen gebrek aan limoncello, gelati, pasta en andere (verse) Italiaanse producten. Kijk dan ook eens de diepte van de Valone dei Mulini in. Niet schrikken hoor! Alleen maar blij zijn om het fenomeen. 😉


Even ter info: wij verbleven in elke stad 3 hele dagen. De 4e dag in Rome namen we de trein naar Napoli, wat overigens ook perfect te doen is!

Als ik eerder op de hoogte was geweest van het bestaan van al deze mooie ervaringsmogelijkheden hadden ze op mijn bucketlist gestaan -oké, het Colosseum en Pompeii hoorden er eigenlijk wel al bij- dus … 7x check! Begint het al te kriebelen?

Heel veel liefs, Stefanie

Geef een reactie

