A walk down memory lane | Stockholm

In een maand loop ik met mijn snoet in de Italiaanse zon. Eerst in Rome, vervolgens in Napels. Ik kan niet wachten! In de tussentijd leek het me leuk om te schrijven over de citytrip naar Stockholm waar mijn vriend en ik zo van genoten. In april. Voet aan wal zetten in Scandinavië was een heuse dream come true! Ik vind het leuk om hieraan terug te denken en jullie kunnen hier misschien ideetjes bij opdoen. Dat zijn 2 vliegen in 1 klap.
The one where I go back to April, to our citytrip to Stockholm. I’ve included tips on what to visit and a few on where to eat. Enjoy! 

De eerste avond was het al meteen tijd voor het avondeten nadat we ons een beetje hadden geïnstalleerd in ons hotelletje. Ik ging meteen voor iets wat ik zeker met Scandinavië associeer: zalm. Een goed begin is al het halve werk, hé.

Onze eerste ‘echte’ dag brachten we vooral door in het oude stadsgedeelte Gamla Stan. Hier rondwandelen en je ogen de kost geven is iets wat je niet kan overslaan als je Stockholm bezoekt! Mijn dag was al meteen goed toen ik deze etalage zag met Pippi Langkous-spulletjes. Want ja, childhood memories enzo. Wees maar zeker dat ik zo’n poppetje kocht. Zonder ging ik niet naar huis. Geen schaamte.

11830692_1053744084637956_521740535_n 11844108_1053744094637955_637335587_n

In Gamla Stan bezochten we het Koninklijk Paleis. En of dat de moeite was. Later die dag kwamen we terecht in het nieuwe stadsdeel met onder andere de winkelstraat. Hier botsten we op het Dansmuseet. – museet betekent gewoon museum, no typo 😉 – Jup, daar wou ik zeker een kijkje nemen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik was meteen gek op de anekdote hieronder!

Onze tweede dag begonnen we met een boottochtje. – Stockholm bestaat namelijk uit verschillende eilandjes. Je kunt ook de metro nemen maar de oversteekboot is een aanrader! – Om de volgende aanrader te bezoeken: het Vasamuseet. Dit draait rond een groot schip dat enkele eeuwen terug zonk voor de Zweedse kust. Als je niet zo into schepen bent: geen nood. Het is gewoon een onwijs mooi en interessant museum! 🙂
Next up: het Moderna museet. Je raadt het al: het museum voor moderne kunsten. Hier heb ik echt een e-nor-me zwak voor! Dat ontdekte ik 2 jaar geleden in Parijs, in Centre Pompidou. Het fascineert me, een andere manier om het te beschrijven kan ik zo niet meteen bedenken.

Op de derde dag was het tijd voor een bezoekje aan het Fotografiska. Ook allesbehalve een teleurstelling! En misschien, heeeeel misschien hingen we die namiddag een slotje aan een brug en gooiden we ook heeeel misschien het sleuteltje in de rivier. Zo cheesy, maar zo heel erg leuk.

IMG_1151 Doe jezelf een plezier en ga dumplings eten bij Beijing8. Hup hup. Wayne’s Coffee is een goed idee voor een koffie- en (cheese)cakepauze. Beide adresjes vind je op verschillende plekken in de stad.

We sloten onze citytrip af met een bezoek aan het stadhuis van Stockholm. De eerste foto die je hieronder ziet is de hal waar het banket van de Nobelprijs plaatsvindt. Niet alleen sta je in het prachtige Stadshuset, je leert ook bij over die grote trots van Zweden. De Nobelprijs dus. Verder zie je nog de stadsbibliotheek en het uitzicht dat we de laatste avond tegenkwamen. Stockholm by night.

Tenslotte: eet zoveel kanelbullar als je maag aankan en neem de metro! De metrostations zijn kunstwerken op zich. Bovendien ken ik (nog) geen enkele andere stad waar het openbaar vervoer zo vlot functioneert als in Stockholm. Doen jullie goed, toffe Zweden. Oh, vergeet de Zweedse balletjes niet! Wij aten de onze in de Östermalms Saluhall.

DSCN2030 DSCN2206

Liefs X

4 gedachtes over “A walk down memory lane | Stockholm

Geef een reactie

